Pod koniec lat 80. XX w. z zalanych powodzią magazynów policyjnych w Lidcombe na przedmieściach Sydney wydobyto
kilka ton negatywów z lat
1912-48. Uporządkował je Peter Doyle, autor powieści kryminalnych, muzyk i kurator Mu-
zeum Wymiaru Sprawiedliwo-
ści w Sydney. Zdjęcia przedsta-
stawiały złodziei, oszustów, prostytutki, morderców, handlarzy narkotykami, stręczycieli, paserów. Fotografowani bez sentymentów, w naturalnych pozach. Niektórzy wyglądali dumnie i groźnie, inni kulili się skruszeni, jeszcze inni mieli na twarzach pogardę i nienawiść. Jest wśród nich zdjęcie Henry’ego Craw-
forda, czyli przebranej za męż-
czyznę Eugenie Falleni, Philipa Henry’ego Rossa o uśmiechu Mony Lisy, Fredericka Daviesa, celowo sfotografowanego na tle toalet. „Mug shoty” na płytach szklanych opatrzono inskrypcją zawierającą czasem informacje dodatkowe — jak w wypadku Thomasa Bede: „ten mężczyzna odmówił otwarcia oczu”.
Agnieszka Gniotek
redaktor Artinfo.pl, portalu rynku sztuki