Opierając się na założeniach unii rynków kapitałowych, czyli planu zakładającego ujednolicenie legislacji związanej z produktami inwestycyjnymi w całej UE, Komisja Europejska zaproponowała nowe przepisy, które dzięki swojej przejrzystości mają spowodować większe zainteresowanie inwestowaniem, które na Starym Kontynencie jest zdecydowanie mniejsze niż w innych regionach, szczególnie za oceanem.
Pakiet zmian dotyczy przede wszystkim informacji udostępnianych inwestorom detalicznym przez instytucje. Zasady dotyczące prezentacji danych na temat produktów i usług inwestycyjnych mają być jasne i jednolite, tak aby u różnych dostawców prezentowały się w możliwie podobny sposób. Chodzi tu nie tylko o formę graficzną, która musi zostać dostosowana do współczesnych norm cyfrowych, ale też używaną terminologię. Wśród dość konkretnych zmian można też wyróżnić nakaz udostępniania klientom przez instytucje corocznego zestawienia wyników z portfela inwestycyjnego.
Duży nacisk nowe prawo ma kłaść na kontrolę instytucji, w szczególności po względem stosowanych taktyk sprzedażowych i marketingowych. Rozwiązana ma zostać kwestia konfliktu interesów, czyli sytuacji, w której instytucja zachęca do zrealizowania danego zlecenia tylko względu na korzyści z tego wynikające, bez uwzględnienia dobra inwestora i jego strategii inwestycyjnej. Kres ma też zostać położony kampaniom reklamowym wprowadzającym inwestorów w błąd lub stosującym zachęty w postaci darmowych instrumentów czy usług. Generalnie wyeliminowane mają zostać wszelkie taktyki, które nie są kojarzone z inwestowaniem długoterminowym.
Nadzór nie ominie także doradców inwestycyjnych oraz innych przedstawicieli instytucji. Ich kwalifikacje mają być regularnie weryfikowane, a współpraca organów nadzorów zacieśniona, aby ułatwić stosowanie nowych przepisów w spójny sposób w całej UE i sprawne zwalczanie nadużyć finansowych.
Nowe przepisy mają też wspierać państwa członkowskie w finansowaniu programów, które będą poszerzać wiedzę ekonomiczną obywateli, niezależnie od ich wieku oraz pochodzenia społecznego i edukacji. Nie zapomniano również o zachętach, takich jak mniejsze obciążenia administracyjne (podatki) i poprawa dostępności produktów inwestycyjnych. Tym również mają zająć się państwa członkowskie UE.
Obecnie przepisy, które mają na celu ochronę inwestorów indywidualnych, są określone w kilku odrębnych instrumentach ustawodawczych, takich jak dyrektywa MiFID, rozporządzenie PRIIP oraz wiele innych. Przepisy różnią się w zależności od instrumentu finansowego i bywają niespójne. Jednocześnie cyfryzacja doprowadziła do zmian w modelach dystrybucji produktów inwestycyjnych i powstania nowych form ich reklamy.