Kluczem do sukcesu jest konwergencja

Jan Kaliński
opublikowano: 2006-06-14 00:00

Firmy ponoszą coraz większe wydatki związane z usługami telekomunikacyjnymi. Sposobem ich ograniczenia jest wykorzystanie internetu.

Na koszty telekomunikacji wewnątrz każdego przedsiębiorstwa składa się wiele czynników. Wśród tych najważniejszych można wyróżnić inwestycje w infrastrukturę telekomunikacyjną, czyli: budowę sieci wewnętrznej, centrale abonenckie, przełączniki sieci LAN i routery, systemy bezpieczeństwa, oraz inne składniki sieci przewodowej i bezprzewodowej oraz koszty operacyjne. Do tych ostatnich zalicza się: opłaty za dostęp i użytkowanie sieci publicznej lub prywatnej, koszty utrzymania i zarządzania infrastrukturą. Z roku na rok mają one coraz poważniejszy udział w ogóle wydatków ponoszonych przez firmy.

— Wysokość kosztów zdecydowanie zależy od specyfiki działalności przedsiębiorstwa — ilości i rodzaju kontaktów wewnątrz firmy i pomiędzy nią a jej klientami i partnerami. Istotna jest też struktura geograficzna przedsiebiorstwa. Firma mająca kilka oddziałów oczywiście wyda o wiele więcej na telekomunikację niż przedsiębiorstwo działające z jednej lokalizacji — mówi Piotr Staszczak, dyrektor departamentu wspomagania sprzedaży i rozwoju produktów NextiraOne Polska.

Analiza

Koszty telekomunikacyjne w firmie można obniżyć dość łatwo. Według Grzegorza Widery, architekta rozwiązań z Lumeny, prostym sposobem będzie kontrola wydatków poprzez przenoszenie kosztów rozmów prywatnych na pracowników oraz ciągła analiza rynku w celu wybrania jak najkorzystniejszej, czyli najtańszej, oferty.

Na obniżanie kosztów wpływa także odpowiednia organizacja. Sieć, sprzęt i oprogramowanie są tylko narzędziami, których właściwe wykorzystywanie powoduje wzrost efektywności całego przedsiębiorstwa.

— Najważniejsza jest analiza struktury kosztów, wymagań teleinformatycznych i telekomunikacyjnych. Po wykonaniu pewnych czynności organizacyjnych, które może przeprowadzić każdy kierownik administracyjny w firmie bez wsparcia analityka, np. wypowiedzenie umowy z operatorem i zaproszenie do składania ofert konkurentów, przychodzi czas na prawdziwą analizę struktury kosztów, ruchu, potrzeb telekomunikacyjnych i ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się warunków — opowiada Piotr Staszczak.

Narzędzia

Nowe technologie dają prostą odpowiedź na pytanie, jak obniżyć koszty: konwergencja to słowo klucz w wielu modernizowanych obecnie firmach.

Wysokość kosztów jest w głównej mierze uzależniona od wielkości i zaawansowania infrastruktury, a także od nakładów niezbędnych na jej utrzymanie i bezawaryjne funkcjonowanie. Ale wielką rolę odgrywają również koszty połączeń telefonii stacjonarnej i komórkowej.

— Stąd wyraźne zainteresowanie klientów alternatywnymi wobec tradycyjnej telefonii formami komunikacji, wykorzystującymi internet jako medium transmisji głosu. Dotyczy to głównie transmisji głosu w technologii VoIP, ale również korzystania z komunikatorów takich jak np. Skype, dotychczas traktowanych przez firmy z rezerwą, a dziś urastających do rangi ważnego elementu komunikacji w ramach firmy oraz poza nią — twierdzi Artur Borowski, menedżer ds. sprzedaży na Europę Środkową i Wschodnią w Extreme Networks.

Jednocześnie

Integracja polega na wykorzystaniu jednolitego medium transmisyjnego w obrębie przedsiębiorstwa.

— Dotychczas sieci transmisji danych i głosu stanowiły oddzielne instalacje. W momencie, gdy głos zamienił się w dane, cała infrastruktura ulega znacznemu uproszczeniu. Do transmisji głosu wykorzystywana jest sieć służąca dotychczas jedynie danym —informuje Grzegorz Widera.

Wykorzystanie szerokopasmowego dostępu do internetu w celu zastosowania różnych form komunikacji (głos, dane, obraz wideo) według przedstawicieli integratorów telekomunikacyjnych może przynosić znaczne obniżenie kosztów.

— Konwergencję można rozumieć jako zespolenie wszystkich kanałów transmisji głosu, obrazu, danych oraz aplikacji w jedną szerokopasmową strukturę opartą na protokole internetowym IP — definiuje Bartosz Niwiński, key account manger w Avaya Poland.

Zawsze w sieci

Zdaniem analityków rynku IT, przyszłość to jeszcze szersze wykorzystanie łączy internetowych. Urządzenia takie jak bramki FCT umożliwiają nie tylko konwergencję internetu i telefonii stacjonarnej, ale też komórkowej. Coraz więcej urządzeń obsługuje komunikację zarówno przez bezprzewodowy internet, łącza telefoniczne kablowe i komórkowe. Bezprzewodowe technologie WLAN umożliwiają podłączenie się do takiej sieci w każdym punkcie biura.

— Kabel pozostanie względnie tanim medium wysokiej przepustowości. Rola powietrza jako medium bezprzewodowego będzie wzrastać na ostatniej mili. Natomiast musimy obserwować dokładnie efekt elektronicznego smogu. Może się okazać, że długotrwałe przebywanie wśród permanentnej transmisji radiowej na wysokich częstotliwościach jest szkodliwe dla zdrowia, a wręcz niebezpieczne — twierdzi Grzegorz Widera.