Kolejne wyzwania w loteryjnym biznesie

opublikowano: 08-06-2017, 22:00

Europejski Kongres Loteryjny Dziewiąty odbył się w Krakowie. Od 16 lat gromadzi przedstawicieli firm oraz ekspertów

Poprzednie edycje kongresu odbyły się w Cannes, Pradze, Rzymie, Budapeszcie, Stambule, Helsinkach, Tel Awiwie i Oslo. Tegoroczny w Krakowie (6-8 czerwca) zorganizowały Totalizator Sportowy i Europejskie Stowarzyszenie Loterii pod hasłem „Nowe kierunki”. Był poświęcony wyzwaniom, z jakimi będą się musieli uporać duzi gracze sektora w Europie i na świecie.

GOŚCINNIE: Prezes European Lotteries Hansjörg Höltkemeier oficjalnie otwiera targi towarzyszące 9. Europejskiemu Kongresowi Loteryjnemu. Nieco z tyłu z prawej Olgierd Cieślik, prezes Totalizatora Sportowego, gospodarz krakowskiego spotkania.
Zobacz więcej

GOŚCINNIE: Prezes European Lotteries Hansjörg Höltkemeier oficjalnie otwiera targi towarzyszące 9. Europejskiemu Kongresowi Loteryjnemu. Nieco z tyłu z prawej Olgierd Cieślik, prezes Totalizatora Sportowego, gospodarz krakowskiego spotkania. Fot. ARC

— Pomysły opracowane w najbliższych dniach pomogą nam zdecydować o kierunkach rozwoju w kolejnych latach. Będziemy szukali innowacji, nowoczesnych technologii, aby spełniać oczekiwania naszych klientów. Wymaga tego niezwykle dynamiczny rozwój urządzeń mobilnych, który stał się zasadniczą częścią naszego życia. Jeśli nie będziemy potrafili realizować ciągle zmieniających się życzeń klientów, to możemy zapomnieć o ich lojalności — mówił Olgierd Cieślik, prezes Totalizatora Sportowego (TS), podczas otwarcia krakowskiego spotkania. Kongres zajmował się także odpowiedzialnym organizowaniem i prowadzeniem gier liczbowych oraz bezpieczeństwem danych klientów. Specjaliści dyskutowali również o miejscu firm loteryjnych w cyfrowym świecie i o nowych możliwościach, jakie dają branży media społecznościowe.

— W tym aspekcie rynek loterii nie różni się od innych gałęzi gospodarki — akcentował Olgierd Cieślik.

Otwarci na przyszłość

David Rowan, redaktor naczelny brytyjskiej edycji magazynu „Wired” i jeden z prelegentów Europejskiego Kongresu Loteryjnego w Krakowie, podkreślał, że wkrótce każdy biznes będzie wspierany przez sztuczną inteligencję. Postępująca automatyzacja i inteligentne urządzenia wspomagają prowadzenie przedsiębiorstwa, ale niosą też ze sobą zagrożenia. Dotyczy to również branży loteryjnej. Rynek się zmienia. Klienci oczekują pełnej dostępności gier, loterii w dowolnym miejscu i w dowolnym czasie.

— Czy ktoś jeszcze sprzedaje papierowe losy? — pytał David Rowan. Zastanawiał się, jak zmieniają się zachowania i oczekiwania ludzi i odpowiadał, że gracze chcą być zaskakiwani nowymi rozwiązaniami, czekają na ciekawe produkty i nowe kanały dystrybucji — jak internet. Wkrótce jednak nawet ten sposób sprzedaży może się okazać niewystarczający. Naczelny „Wired” przytaczał też dane z najnowszego amerykańskiego raportu dotyczącego wirtualnej rzeczywistości: w 2008 r. mieszkańcy USA korzystali z urządzeń mobilnych ponad 2 godziny dziennie, w 2016 r. już 5 godzin i 6 minut. Według Davida Rowana widać to także w wynikach finansowych firm, które zarabiają na reklamie w sieci. A szefowie stacji telewizyjnych powinni się już zastanawiać, co zrobić, by nie podzielić losu prasy drukowanej, której sprzedaż i przychody ciągle spadają. Mówca odwoływał się także do przykładów innowacyjnych firm, m.in. Ubera i chińskiej Baidu, pomysłodawcy „inteligentnych” pałeczek kuaisou, wykrywających zanieczyszczoną żywność, Boston Dynamics, produkującej roboty, włoskiej Piaggio, znanej ze skuterów, a ostatnio oferującej także samobieżne walizki. Wskazywał, że największe możliwości wiążą się ze sztuczną inteligencją i tzw. uczącymi się maszynami, które mają zdolność doskonalenia się przy realizowaniu zadań, które wcześniej wykonywali tylko ludzie. Są w stanie dostrzegać pewne prawidłowości, słyszeć głos i na niego reagować, zrozumieć stan emocjonalny. Poza tym nowe techniki i algorytmy pomagają maszynomuczyć się na podstawie ogromnej liczby danych, tak jak robi to ludzki mózg. Komunikujące się ze sobą urządzenia znajdują zastosowanie w wielu miejscach, ale przede wszystkim w biznesie. Już służą m.in. do monitorowania pojazdów i usprawniania produkcji. W finansach pomogą podjąć szybsze i lepsze decyzje, w ochronie zdrowia przeanalizują dane i określą, na co cierpi pacjent. Sterowany przez sztuczną inteligencją samochód lub samolot bezpiecznie dowiezie pasażerów na miejsce.

— Specjalne aplikacje, które chętnie kupują amerykańskie kościoły, oceniają, kto z wiernych był skupiony na mszy. Inne pomagają ustalić rzeczywiste ruchy statków mimo kamuflażu i zmiany bandery — podawał kolejne przykłady naczelny „Wired”.

Bezpieczeństwo

Podczas krakowskiego kongresu przedstawiciele krajowych loterii wybrali władze Europejskiego Stowarzyszenia Loterii (European Lotteries — EL) na lata 2017-19. Prezesem został ponownie Hansjörg Höltkemeier. Od 2005 r. jest członkiem zarządu Deutsche Klassenlotterie Berlin i członkiem Komitetu Wykonawczego EL od 2009 r.

— Rewolucja technologiczna powoduje, że powstaje wiele nowych ofert loteryjnych, które jednak nie zawsze są bezpieczne dla klientów, bo są wprowadzane przez nielegalnych operatorów. Musimy szukać nowych rozwiązań, by dać naszym klientom interesującą ofertę i przynosić korzyści społeczeństwu. Bardzo ważna jest odpowiedzialność społeczna — przypominał prezes EL. Firmy loteryjne analizują produkty nie tylko pod względem atrakcyjności i funkcjonalności, ale także bezpieczeństwa użytkownika. Oceniają przede wszystkim niebezpieczeństwo uzależniania się użytkownika od konkretnego produktu. Dbają także, żeby reklamy były kierowane wyłącznie do osób dorosłych i uwzględniały ograniczenia prawne. Muszą brać pod uwagę to, że UE wielką wagę przywiązuje do zapobiegania praniu brudnych pieniędzy, ochrony nieletnich i danych klientów.

Od września nowa gra w Polsce

Eurojackpot to największa gra liczbowa w Europie. Jej wysokie wygrane przyciągają miliony graczy. Losowania odbywają się w Helsinkach raz w tygodniu — w piątki o godzinie 20 czasu polskiego. Totalizator Sportowy wprowadzi tę grę do Polski — pierwsze losowanie 15 września 2017 r. Aby zagrać w Eurojackpot trzeba wytypować 5 z 50 i 2 z 10 liczb. Kto trafi „siódemkę”, dostaje wygraną pierwszego stopnia. Rekord należy do graczy z Niemiec i Czech, którzy wygrali po 90 mln euro.

2000 mkw. Taką powierzchnię wykorzystali wystawcy na targach towarzyszących 9. Europejskiemu Kongresowi Loteryjnemu w Krakowie.

600 Taka liczbę uczestników zgromadził kongres.

30 Tyle firm przedstawiło w Krakowie najnowsze rozwiązania technologiczne i usługi.

4 Tyle dni trwały kongresowe wydarzenia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu