Komisja Europejska poinformowała w środę o skierowaniu skargi przeciw Polsce do Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) w związku z niewdrożeniem przepisów dyrektywy o eurowiniecie. Przepisy te nakazują zróżnicowanie opłat drogowych w zależności od emisji CO2. Skargę skierowano także na Grecję i Bułgarię.
Kraje członkowskie miały do 25 marca 2024 r. termin na przesłanie do Brukseli harmonogramu wdrażania nowych opłat drogowych w zależności od poziomu emisji CO2. Takie zróżnicowanie ma przyczynić się do promowania mniej emisyjnych pojazdów na europejskich drogach.
Zmiana tzw. dyrektywy o eurowiniecie z 2022 r. rozszerza zakres jej przepisów na wszystkie pojazdy ciężkie i lekkie. Oznacza to, że dokument nie będzie już dotyczył, jak do tej pory, tylko do samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony. Nowe przepisy wprowadzają także obowiązek stosowania opłat z tytułu kosztów zewnętrznych za zanieczyszczanie powietrza, odnoszących się do pojazdów ciężkich.
Wcześniej do TSUE wpłynął pozew Komisji Europejskiej dotyczący niewdrożenia przez Polskę i cztery inne kraje członkowskie Aktu o usługach cyfrowych.