W ciągu 12 miesięcy do maja Tesla sprzedała około 618 tys. elektrycznych samochodów w USA, w porównaniu do około 597 tys. sprzedanych przez innych producentów, zgodnie z najnowszymi danymi od Marklines, dostawcy miesięcznych danych sprzedaży w branży motoryzacyjnej. W przyszłym tygodniu producenci samochodów mają ogłosić sprzedaż za drugi kwartał, która uwzględni popularne nowe modele od General Motors, Hyundai Motor i jej filii Kia.
Tesla była liderem na rynku samochodów elektrycznych w USA, odkąd jej luksusowy sedan Model S przewyższył sprzedaż Nissana Leaf w 2015 roku, i sprzedawała więcej samochodów elektrycznych niż reszta branży łącznie od momentu sukcesu Modelu 3 w 2018 roku. Jednak po początkowo powolnej reakcji, tradycyjni producenci samochodów systematycznie zmniejszają tę przewagę. W pierwszym kwartale sprzedaż Tesli spadła o 13 proc. w porównaniu do poprzedniego roku, co wywołało panikę na amerykańskim rynku, podczas gdy sprzedaż sześciu z dziesięciu największych producentów EV rosła w szybkim tempie, od 56 proc. wzrostu u firm Hyundai i Kia do 86 proc. u Forda. Kwiecień i maj kontynuowały ten trend.
Tesla może stracić większość rynku w USA do czasu zliczenia sprzedaży za ten miesiąc, chociaż trudno dokładnie przewidzieć, kiedy nastąpi zmiana. W przeciwieństwie do innych producentów Tesla raportuje sprzedaż kwartalnie i nie podaje wyników regionalnych. Analitycy szacują miesięczne dostawy Tesli w USA, wykorzystując mieszankę danych rejestracyjnych stanowych i międzynarodowych raportów sprzedaży.
Elon Musk osłabia pozycję Tesli
Widoczne jest, że polityka kontrowersyjnego dyrektora generalnego Elona Muska osłabia dominację Tesli. Podobnie jest z wyraźnym brakiem nowości w ofercie, co sprawia, że firma polega na dwóch modelach odpowiadających za 95 proc. sprzedaży. Konkurenci zalewają teraz rynek segmentami, w których Tesla nie ma nic do zaoferowania.
Tesla to najcenniejsza firma motoryzacyjna na świecie, nawet po znacznym spadku ceny akcji. Tesla warta jest około 575 mld USD — mniej niż połowa swojego szczytowego wyniku 1,2 bln USD z 2021 roku, ale wciąż prawie 85 proc. więcej niż druga co do wielkości firma motoryzacyjna, Toyota Motor.
Niewiele firm może pochwalić się takim udziałem rynkowym jak Tesla w USA. Apple ma to w przypadku smartfonów, Google w wyszukiwarkach internetowych, a Nvidia w chipach AI. Taka dominacja pomogła każdemu z tych gigantów technologicznych osiągnąć wyceny akcji przekraczające 2 bn USD. Podobnie jak te firmy, Tesla ma różnorodne ambicje. Musk powiedział, że w przyszłości biznes motoryzacyjny dla konsumentów zostanie przyćmiony przez dział energii odnawialnej, usługę taksówek Cybercab i humanoidalne roboty.
