Konkurencja z Chin i USA dopiero zaboli Allegro

Kamil KosińskiKamil Kosiński
opublikowano: 2021-11-09 20:00

Potwierdza się, że giełda dyskontuje przyszłość. Mimo niezłych wyników kurs Allegro wyraźnie spadł.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak rozwija się usługa Allegro Pay
  • jak rośnie sprzedaż na Allegro
  • jakie plany odnośnie polskiego rynku ma Allegro na 2022 r.
  • i co z tego wynika dla giełdowego kursu spółki

Ponad 11-procentowym spadkiem kursu zareagowały akcje Allegro na wyniki trzeciego kwartału 2021 r. Internetowy bazar osiągnął w nim 1,2 mld zł przychodów, czyli o 32,9 proc. więcej niż rok wcześniej. EBITDA siągnęła 457 mln zł (co oznacza wzrost o 60,5 proc. r/r), a zysk operacyjny 323 mln zł (wzrost o 92,6 proc. r/r). Odnotowane w trzecim kwartale 2020 r. 132 mln zł straty netto zamieniło się zaś w 324 mln zł zysku.

EBITDA skorygowana o zdarzenia jednorazowe wzrosła co prawda tylko o 15,5 proc, ale zysk netto o 128,1 proc. (licząc w ten sposób spółka nie miała straty w trzecim kwartale 2020 r.).

- Same wyniki były zbieżne z oczekiwaniami. Nie odbiegały od oczekiwań na plus ani na minus – komentuje Konrad Księżopolski, analityk Haitong Banku.

Nieszablonowo:
Nieszablonowo:
Spółki ogłaszające przejęcia zwykle tanieją. Gdy niedawno Allegro, którym kieruje François Nuyts, ogłosiło przejęcie czeskiej Grupy Mall, kurs polskiej spółki wystrzelił. Po niezłych wynikach też zachował się nietypowo – wyraźnie poszedł w dół.

Dobrze rozkręcona machina

Już we wrześniu usługa odroczonych płatności Allegro Pay osiągnęła swój dotychczasowy cel na 2021 r., czyli 1,0 mld zł w udzielonych pożyczkach. W efekcie nowy cel na obecny rok to 1,5 mld zł.

Liczba aktywnych kupujących w trzecim kwartale 2021 r. wzrosła o 5,6 proc. r/r do 13,3 mln i o 0,8 proc. w stosunku do drugiego kwartału, co oznacza powrót do kwartalnych wzrostów.

- Rok po naszym debiucie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie widzimy, że przedstawiony inwestorom plan innowacji dla sprzedawców i klientów przynosi dobre rezultaty, tworząc mocne fundamenty dla naszej działalności w przyszłości. W tym kwartale porównujemy okresy bez lockdownu zarówno w bieżącym, jak i w ubiegłym roku. Cieszę się, że także w takich warunkach nie tylko odnotowaliśmy dobre wyniki finansowe, ale pokazujemy znaczne postępy w rozwoju naszej działalności – mówi François Nuyts, prezes Allegro.

Jeśli rozwój działalności liczyć wartością produktów sprzedanych na Allegro (GMV), to w ciągu roku wzrósł on o 19,9 proc. W trzecim kwartale 2021 r. GMV wyniosło bowiem 9,9 mld zł, czyli prawie jedną piątą więcej niż rok wcześniej.

Amazon i AliExpress czyhają

Wzrost GMV to zarazem sukces i problem Allegro.

- Kilka kwartałów temu GMV rosło o 40-50 proc., ale był to efekt przedcovidowej bazy. W drugim kwartale 2021 r. dynamika GMV wyniosła 10,6 proc., dlatego jej zwiększenie do 19,9 proc. można oceniać pozytywnie. Negatywna reakcja rynku związana jest z perspektywami jakie przedstawił zarząd spółki. W 2022 r. chce się ona skupić na wzroście GMV, w związku z czym marża EBITDA będzie pod presją. Dopiero w 2023 r. Allegro chce przekierować swoje zainteresowanie na marżę. W trackie telekonferencji zarząd niestety nie odniósł się precyzyjnie do tego, jakiego spadku marży EBITDA można się spodziewać. Tej informacji można oczekiwać dopiero po IV kwartale. Myślę, że właśnie tym rynek się zaniepokoił, bo spadek marżowości zawsze wpływa na wyceny. Ale chodzi też o to z czego wynika taka strategia. GMV to de facto udział w rynku, na którym walka konkurencyjna coraz bardziej się zaostrza. Amazon i AliExpress coraz aktywniej działają na polskim rynku. Powstaje więc pytanie czy spadek marży EBITDA faktycznie będzie tylko przejściowy, czy jednak w środowisku zwiększonej konkurencji niższa marża pozostanie na dłużej. Negatywna reakcja rynku wskazuje, że obawia się on tego drugiego wariantu – tłumaczy Konrad Księżopolski.

- Wyniki nie były złe, ale rynek zaniepokoiły zapowiedzi. Allegro chce mocno przyspieszyć wzrost GMV. By zwiększyć przychody chce też dofinansować usługi fintechowe oraz logistyczne. Odbędzie się to kosztem rentowności. Spółka przyznała, że w 2021 r. będzie ona niższa – potwierdza Łukasz Wachełko, analityk Wood & Company.

Od września 2021 r. Allegro przeprowadza z wybranymi sprzedawcami testy pełnej skali usługi One Fulfillment, czyli magazynowania, pakowania i wysyłki w imieniu sprzedającego. 3 listopada 2021 r. rozpoczęło zaś komercyjne dostawy do swoich własnych odpowiedników paczkomatów InPostu. Na razie jest ich 600, do końca 2022 r. ma być co najmniej 3 tys.