Koszty to zdecydowanie słaby punkt BGŻ

Piętą achillesową banku są koszty. Minusem niska efektywność sieci, ale tu tkwi szansa na rozwój biznesu.Wydaje się, że BGŻ trwale wyszedł z wynikiem netto powyżej 100 mln zł. W 2011 r. zarobił 128 mln zł, o 14 proc. więcej niż w 2010 r., przy przychodach na poziomie 1,248 mln zł, czyli o 19 proc. lepszych niż rok wcześniej. Czwarty kwartał nie był tak dobry jak pozostałe. Zysk wyniósł 27,2 mln zł i był o 33 proc. niższy niż trzy miesiące wcześniej. Słabszy rezultat jest efektem wzrostu kosztów, co pod koniec roku w branży bankowej jest zjawiskiem dość typowym. Tyle że w BGŻ koszty to zdecydowanie jego słaby punkt. W IV kwartale wzrosły one o 16 proc., w całym roku o 19 proc. Współczynnik koszty/dochody nie zmienił się w stosunku do 2010 r. i wyniósł 75,2 proc. Prawdą jest, że bank miał nadzwyczajne wydatki: na nowe oddziały (57 mln zł), na IPO (12,4 mln zł), uruchomienie Optimy (18,8 mln zł), ale też BGŻ ewidentnie ma gest. Uruchomienie 48 placówek kosztowało ponad 1 mln zł na oddział. Wynagrodzenia w IV kwartale wyniosły 7,5 tys. zł, co jak na bank o takim profilu, obecny w mniejszych miejscowościach, nie jest mało. Koszty pracownicze wzrosły zresztą w 2011 r. z 382 mln zł do 456 mln zł.Tomasz Bursa, analityk Ipopema Securities, mówi, że wyniki banku budzą mieszane uczucia.— Nie był rewelacyjny, ale na kosztach istotnie zaważyły wydarzenia jednorazowe. Co ciekawe, nawet gdyby w tym roku nie zakładać superwzrostu biznesu, to bez tych ekstrakosztów i nawet przy wyższym koszcie ryzyka, wynik w 2012 r. może być wyższy niż w 2011 r. — mówi Tomasz Bursa.Jego zdaniem, bank musi jednak poprawić efektywność, bo to jeden z jego najważniejszych problemów. W przeliczeniu na oddział BGŻ przypada 60 mln zł kredytów. W ING jest 20 mln zł więcej. Sieć jest kosztowna, ale mało efektywna.Autor: ET

book icon
Artykuł dostępny tylko dla naszych subskrybentów

Zyskaj wiedzę, oszczędź czas

Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie Subskrypcja PB
Premium Offer
Poznaj „PB”
79 zł 1 zł za pierwszy miesiąc
potem 79 zł
Zrób sobie prezent z okazji 25. urodzin „PB”! Czytaj najlepsze treści biznesowe w Polsce w promocyjnej cenie
WYBIERZ
Rabat 30%
Basic Offer
„PB" NA 12 MIESIĘCY
663 zł / rok
Skorzystaj z 30% rabatu
Zapłać raz i czytaj nasze treści bez ograniczeń przez cały rok. Zaoszczędzisz 285 zł.
WYBIERZ