Krasoń: W poszukiwaniu premii za zaufanie

Adam Krasoń, prezes PwC Polska
opublikowano: 04-01-2022, 19:00

Co nas czeka w 2022 r.? Jakie będą kluczowe trendy? Co będzie największym wyzwaniem - pisze Adam Krasoń, prezes PwC Polska.

Adam Krasoń, prezes PwC Polska
Marek Wiśniewski

Adam Krasoń od 2014 r. jest prezesem PwC w Polsce. Z firmą związany jest od początku drogi zawodowej — przeszedł pełną ścieżkę kariery, dwa lata pracując w jej amerykańskim oddziale. Zanim został prezesem, był liderem działu audytu oraz doradztwa finansowo-księgowego, a przez trzy lata odpowiadał za usługi nieaudytowe w ramach assurance dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Wcześniej kierował zespołem ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki. W wolnym czasie podróżuje, biega i jeździ na nartach.

Mam wrażenie, że za każdym razem, gdy podchodzę do zadania nakreślonego przez redakcję „Pulsu Biznesu”, czyli prognoz na kolejny rok, duszę w sobie wrodzonego optymistę. Zimowa końcówka roku także tym razem jest zdominowana przez pesymistyczne nagłówki w mediach — będzie drożej i gorzej. W przypadku sytuacji makroekonomicznej dwie sprawy studzą mój optymizm. Niepokoi oczywiście wysoka inflacja, ale przede wszystkim wciąż niskie inwestycje. Import, eksport, popyt konsumpcyjny, dynamika wzrostu PKB już wróciły w Polsce do stanu sprzed pandemii COVID-19, jedynie inwestycje, które i przed jej wybuchem wysokie przecież nie były, po pierwszych trzech kwartałach wciąż znajdowały się poniżej poziomu z 2019 r. Widzę tu największe zadanie dla interesariuszy publicznych na 2022 r. Polepszenie klimatu inwestycyjnego zarówno dla polskich jak też zagranicznych inwestorów to warunek konieczny na pokonanie narastającego ryzyka makroekonomicznego. Więcej nie wypada dodawać, reszta jest oczywista.

Przechodząc na poziom mikro — z wielu rozmów, jakie przeprowadziliśmy ostatnio, wyłania się rosnący optymizm prezesów i dyrektorów generalnych, z którymi współpracujemy. Na podstawie niekoniecznie reprezentatywnej próby widać optymistyczne nastawienie do krótkoterminowych perspektyw gospodarczych w Polsce, ale także na świecie. Podobnie optymistyczne wnioski zanotowaliśmy też rok temu. Co to może w praktyce oznaczać? Dalszy wzrost przychodów i rentowności? Jeżeli to się potwierdzi, to stworzy szansę na kontynuację poszukiwania nowych modeli biznesowych, dalszą transformację technologiczną procesów i biznesów oraz wyznaczenie nowych celów strategicznych tam, gdzie firmy, ich liderzy i właściciele jeszcze opierają się przed nieuchronną zmianą.

SERWIS SPECJALNY: CO NAS CZEKA w 2022 ROKU

Jakie będą kluczowe trendy? Co będzie największym wyzwaniem? Odpowiedzi udziela 15 znanych przedsiębiorców i menedżerów.

Wejdź na https://www.pb.pl/conasczeka2022/

Jakiś czas temu do katalogu wyzwań szefowie przedsiębiorstw poza ryzykiem geopolityczno-makroekonomicznym, regulacyjnym czy związanym z cyberbezpieczeństwem i zdrowiem swoich pracowników dopisali zmiany klimatyczne. Dziś jeszcze musimy brać pod uwagę społeczne nierówności. Firmy powinny przemyśleć dotychczasowe ramy B2B lub B2C i dodać B2S: business-to-society.

Jeszcze kilka lat temu wielu z nas ignorowało apele o rychłe przygotowanie się do regulacji związanych z ESG (normy dotyczące ochrony środowiska, ładu społecznego i korporacyjnego). Dziś już nie da się ignorować tego tematu. Olbrzymie przyspieszenie rozwoju legislacji ESG w ciągu ostatnich 12-18 miesięcy połączone z rosnącymi oczekiwaniami konsumentów i pracowników zwiększyło świadomość wpływu firm na środowisko i społeczeństwo. Kierując się takimi czynnikami jak zmiana klimatu, nierówności społeczne i wpływ pandemii COVID-19, ESG stało się ważnym tematem dla wszystkich.

Myślę, że w 2022 roku doświadczymy jak często nasi kontrahenci zaczną oczekiwać od nas polityki neutralności klimatycznej (net-zeto).

Warto tu wspomnieć, że średnio na świecie udział dużych korporacji z wdrożoną samodzielnie polityką klimatyczną jest wciąż w granicach 20 proc. Ale liczba pytań i stwierdzeń typu: czy i jak wdrażasz politykę net-zero i jeśli tego nie robisz to zapłacisz więcej - będzie narastać. To rzeczywistość najbliższych lat.

Inny aspekt dotyczący tego tematu to jego waga w ramach celów postawionych przed zarządzającymi firmami. Dotychczas większość prezesów ma indywidualne cele, które przekładają się na wysokość ich wynagrodzenia, związane z m.in. z wynikami finansowymi, satysfakcją klienta, zaangażowaniem pracowników oraz cyfryzacją/automatyzacją. Teraz właściciele, interesariusze publiczni oraz inwestorzy, będą naciskać na nowe elementy uzależniające wypłatę kierowniczych bonusów. Będzie to dbanie o różnorodność, redukcję emisji gazów cieplarnianych i inne ekologiczno-społeczne aspekty zarządzania. Napędzany przez biznes szybki postęp w realizacji celów klimatycznych wydaje się mało prawdopodobny bez zmian w całym systemie zarządzania. Taka presja pojawiła się już kilka lat temu na dojrzałych rynkach, w przypadku Polski jest już obecna w spółkach zależnych zagranicznych koncernów, spółkach sektora finansowego i coraz częściej w spółkach notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych. Jako tradycyjna forpoczta zmian mają one duży wpływ na krajobraz polskiej biznesowej rzeczywistości.

Nowego nie ma się co bać, żyjemy w ciągłej zmianie - takie podejście, zrozumiałe dla młodych pokoleń - stanie się jednym z warunków koniecznych do przyciągnięcia i utrzymania talentów w firmie, a to poważny argument dla wszystkich. Druga wiarygodna korzyść to wzrost zaufania do lidera, który tę zmianę wprowadza, stawiając sobie ambitne cele i finalnie wobec firmy — jej produktów i usług — z perspektywy klientów i konsumentów.

Na koniec chcę, by wybrzmiała jednak optymistyczna nuta. Wiemy dobrze, że transformacje są trudne, ale wiemy też, że konieczne. Nagrodą będzie premia za zaufanie. Myślę, że stanie się bardziej ceniona w przyszłości i o wiele bardziej mierzalna niż w poprzednich latach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane