KREDYT TAŃSZY OD LEASINGU
WINNE PRAWO: Leasing jest droższy, ponieważ podwójnie płaci się VAT — mówi Piotr Dmowski z Pekao SA. fot. Borys Skrzyński
Kupno auta na kredyt jest bardziej opłacalne niż wykup samochodu po okresie leasingu. Niektórzy leasingobiorcy narzekają na wymóg przedstawienia przy zawieraniu transakcji zaświadczeń z urzędu skarbowego i ZUS o braku zaległości podatkowych. Na te dokumenty trzeba nieraz czekać nawet kilka tygodni.
Nie wszystkie środki transportu opłaca się brać w leasing. Powodem są niekorzystne przepisy podatkowe.
— Przedmiotem leasingu operacyjnego może być samochód ciężarowy. Niemożliwe jest natomiast zawarcie w BEL Leasing umowy dotyczącej samochodu osobowego — mówi Wojciech Kaczorowski z BIG Banku Gdańskiego, który jest właścicielem spółki leasingowej.
Nie jest jednak tajemnicą, że istnieją całkiem proste metody pozwalające na opłacalne oddanie w leasing także aut osobowych.
— Ponieważ przedmiotem umów mogą być tylko środki niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej, przedsiębiorstwa mogą formalnie brać w leasing auta dostawcze i ciężarowe. Faktycznie jednak tą drogą nabywane są samochody osobowe, które po niewielkich przeróbkach rejestruje się jako dostawcze — komentuje Piotr Dmowski z Pekao SA.
Komu leasing
Podstawą do zawarcia umowy leasingowej są dokumenty rejestrowe przedsiębiorstwa (RHB, REGON, NIP) oraz opinia i odpowiednie dokumenty z banku (bilanse i rachunki wyników za ubiegły rok i aktualne). Niektórzy leasingobiorcy najbardziej narzekają na wymóg przedstawienia zaświadczeń z urzędu skarbowego i ZUS o braku zaległości podatkowych. Na te dokumenty trzeba nieraz czekać kilka tygodni. Firmy leasingowe idą jednak nieraz na rękę klientom i pozwalają dostarczyć te zaświadczenia później.
— Podstawowym zabezpieczeniem są weksle in blanco wystawiane przez leasingobiorcę oraz pełne ubezpieczenie przedmiotu leasingu w okresie trwania umowy — informuje Sylwia Pawlina z Powszechnego Banku Kredytowego.
Komu kredyt
Zmiany w ofertach banków zwiększają dostępność kredytów również dla tych podmiotów gospodarczych, dla których jeszcze kilka lat temu jedynym sposobem na nabycie firmowego auta był leasing.
— Udzielamy kredytów małym podmiotom gospodarczym na zakup nowego lub używanego samochodu, którego masa całkowita nie przekracza 3,5 tony — informuje Marek Olkowicz z Kredyt Banku PBI.
— Można także uzyskać pożyczkę na sfinansowanie wymiany pojazdu zakupionego wcześniej u dealera, jeśli właściciel korzysta już z udzielonego przez nas kredytu. Zabezpieczeniem spłaty kredytu najczęściej jest sądowy zastaw rejestrowy na pojeździe — dodaje.
Obniżyć koszty
Opłaty leasingowe kształtują się obecnie w granicach 3,5 proc. wartości przedmiotu miesięcznie, przy zawieraniu umowy na okres trzech lat. Przy krótszych okresach opłaty są mniejsze — w przypadku dwuletniej umowy wynoszą niewiele ponad 2,5 proc. Można je też zmniejszyć wnosząc wyższą opłatę wstępną.
W PBK przy wpłacie wstępnej wysokości 10 proc. wartości przedmiotu leasingu, opłata leasingowa wynosi 3,39 proc. Jeśli zaś leasingobiorca wpłaca na początku 25 proc., comiesięczna opłata obniża się do 2,86 proc. (przy trzyletniej umowie leasingowej).
— Wszystkie opłaty leasingowe stanowią koszt uzyskania przychodu i są obciążone podatkiem VAT według stawki 22 proc. — dodaje Sylwia Pawlina.
W przypadku zakupu na kredyt właściciel firmy faktycznie od razu staje się właścicielem samochodu. Inaczej jest w przypadku leasingu — dopiero po zakończeniu umownego okresu klient ma prawo zakupu jego przedmiotu.
— Problem dla leasingobiorców polega na tym, że faktycznie dwukrotnie płacą VAT: najpierw płaci go firma leasingowa, kupująca samochód, później sprzedając pojazd klientowi musi naliczyć swój VAT — mówi Piotr Dmowski.
Wymowne liczby
W przypadku samochodu o wartości brutto 60 tys. zł, jego faktyczny koszt po spłacie trzyletniego kredytu wyniesie: 76 715 zł (Pekao SA), od 68 142 do 70 652 zł (w zależności od sposobu spłacania kredytu i wysokości marży w BIG Banku Gdańskim), 77 578 zł (PBK).
Po wygaśnięciu umowy leasingowej klient ma prawo wykupić samochód, płacąc zależny od okresu leasingu procent jego wartości razem z VAT. W Kredyt Lease ta opłata może wynosić 15 proc., w PBK 5 lub 10 proc. (odpowiednio dla dwu- lub trzyletniej umowy), a w Pekao SA 10 proc. Dla przykładu, w Pekao SA samochód o wartości 60 tys. zł netto będzie kosztował firmę 86 959 zł po spłacie opłat leasingowych, zaś 94 tys. zł po zapłaceniu należnych przedsiębiorstwu leasingowemu 10 proc. wartości początkowej pojazdu. W ten sposób łatwiejszy do załatwienia od strony formalnej leasing jest droższy od kredytu prawie o jedną trzecią.
Siergiej Greczuszkin