Krokus wyjdzie z budowlanki

Fundusz private equity sprzedaje Comfort, producenta prefabrykatów żelbetowych, wycenianego na 100 mln zł. To jedna z ostatnich spółek funduszu

Produkcja prefabrykatów żelbetowych to bardzo rozdrobniony segment sektora budowlanego i ma spory potencjał do konsolidacji. Właśnie nadarzyła się okazja. Na sprzedaż będzie wkrótce wystawiony Comfort, jeden z większych podmiotów na tym rynku. Krokus Private Equity wybrał KPMG jako doradcę przy transakcji szacowanej na 100 mln zł.

Krokus Private Equity, w którym partnerem jest Piotr Oskroba, chciał się wyróżnić wobec inwestorów nazwą, która przywodzi na myśl roślinę dającą kilkakrotne zwyżki.
Zobacz więcej

KROKUS, CZYLI WZROST:

Krokus Private Equity, w którym partnerem jest Piotr Oskroba, chciał się wyróżnić wobec inwestorów nazwą, która przywodzi na myśl roślinę dającą kilkakrotne zwyżki. Marek Wiśniewski

— Spodziewam się zainteresowania ze strony dużych holdingów budowlanych, krajowych i zagranicznych (z Europy i dalekiego Wschodu) oraz funduszy private equity, które chciałyby konsolidować rynek producentów materiałów budowlanych — mówi Piotr Oskroba, partner w Krokus PE.

Szybciej niż budowlanka

Comfort jest drugim co do wielkości producentem prefabrykatów żelbetowych (po notowanym na giełdzie Pekabeksie). W 2015 r. miał 8,5 mln zł zysku netto i 13,6 mln zł EBITDA przy 115 mln zł przychodów. Rok wcześniej zysk netto wyniósł 2,4 mln zł, EBITDA — 5,5 mln zł, a przychody — 92 mln zł. Comfort działa na lekko rosnącym rynku. Wartość całego rynku budowlanego w Polsce powinna wzrosnąć do 128,4 mld zł w 2017 r. i 138,9 mld zł w 2018 r. — wynika z szacunków firmy badawczej Business Monitor International, cytowanej przez Pekabex w prezentacji z okazji debiutu giełdowego.

Prefabrykacja rośnie w ostatnich latach w Polsce szybciej niż rynek budowlany i ten trend powinien utrzymać się w kolejnych latach. Instalacja produktów prefabrykowanych jest łatwiejsza niż budowa od zera, a udział rynku prefabrykacji w całości rynku budowlanego na poziomie 1 proc. jest w Polsce kilkakrotnie niższy niż w Europie Zachodniej (na przykład w Niemczech jest to 4,5 proc., podaje Eurostat). Popyt na prefabrykaty będzie napędzał nie tylko wzrost produkcji przemysłowej w Polsce.

Firmy budowlane liczą na poprawę koniunktury dzięki wykorzystaniu pieniędzy z kolejnej perspektywy unijnej na lata 2014-20, w ramach której Polska ma otrzymać 82,5 mld EUR. Realizacja rządowego programu Mieszkanie+ będzie natomiast stymulowała wzrost na rynku mieszkaniowym. Comfort jest obecny ze swoimi produktami w segmencie przemysłowym, mieszkaniowym i infrastrukturalnym. Spółka eksportuje 20 proc. swojej produkcji, głównie na rynki skandynawskie.

Giełda lub inwestor

Krokus wyrósł z programu powszechnej prywatyzacji jako spadkobierca NFI Magna Polonia. Inwestuje wyłącznie w Polsce. Aktualny fundusz, Nova Polonia II, dedykowany małym i średnim przedsiębiorstwom, ma kapitał 100 mln EUR. Krokus ma w nim jeszcze trzy spółki portfelowe: Polmed, sieć prywatnych przychodni, TermoOrganikę, producenta płyt styropianowych i Catermed, spółkę kateringową.

Fundusz będzie wychodził z tych inwestycji w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy i zacznie przymierzać się do procesu pozyskiwania kapitału do kolejnego funduszu. W ostatnich latach Krokus regularnie decydował się na IPO swoich spółek portfelowych — mowa choćby o Polwaksie czy OT Logistics. Pozostające w portfelu spółki Krokus będzie jednak prawdopodobnie sprzedawał inwestorom branżowym.

OKIEM EKSPERTA

Stopniowa likwidacja portfela

MACIEJ CIEŚLAK, Holon Consultants

Comfort to stosunkowo duża spółka działająca na perspektywicznym rynku i tym się pozytywnie wyróżnia w portfelu funduszu. Spodziewam się zainteresowania ze strony firm prowadzących podobną działalność na rynku europejskim, które będą chciały wejść dzięki tej akwizycji na rynek polski. Analogiczni nabywcy powinni być zainteresowani kolejnymi spółkami portfelowymi Krokusa — TermoOrganiką i Catermedem. Producentem materiałów izolacyjnych powinno być zainteresowanych więcej firm niż firmą z outsourcingu usług kateringowych ze względu na stosunkowo korzystne perspektywy dla rynku budowlanego. Najtrudniej będzie Krokusowi sprzedać Polmed, z powodu ryzykownego otoczenia regulacyjnego w sektorze medycznym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu