Komitety wyborcze wydały na płatne reklamy w czasie kampanii wyborczej do parlamentu w sumie co najmniej 38,5 mln zł - wynika z informacji przygotowanej przez Departament Reklamy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W 87 proc. wydatki na reklamy dotyczyły telewizji, w 13 proc. - radia.
Departament Reklamy KRRiT przeanalizował 281 programów radiowych i telewizyjnych (także z telewizji kablowych). Wyniki monitoringu zamieszczone sa na stronie internetowej KRRiT (www.krrit.gov.pl).
Na płatne reklamy wyborcze najwięcej wydało PiS - łącznie ponad 12 mln zł (w sumie jest to 31 proc. wszystkich wydatków komitetów wyborczych na płatne reklamy) i PO - 8 mln zł (21 proc. wszystkich wydatków). Na trzecim miejscu była LPR - wydano ponad 5 mln zł.
Dwa komitety - Polskiej Partii Narodowej i Narodowego Odrodzenia Polski nie zlecały płatnych ogłoszeń wyborczych. Komitet Polskiej Partii Pracy zlecił tylko emisję reklam w radiu na kwotę 679 zł.
Ze sprawozdania wynika, że w sumie płatnych ogłoszeń wyborczych wyemitowano ponad 44 tys. minut, w tym 27 tys. w rozgłośniach radiowych i prawie 17 tys. w telewizjach.
W radiu najczęściej reklamował się PiS (24 proc. wszystkich płatnych reklam wyborczych), a w telewizji PO (26 proc. łącznego czasu na reklamę).
W radiu reklamowało się również SLD - w sumie wyemitowano ponad 4 tys. minut płatnych ogłoszeń tej partii, co stawia ją w trzeciej kolejności, za PiS i PO. SLD wykupiło także czas reklamowy w telewizji - łącznie ponad 3,6 tys. minut.
W przypadku rozgłośni radiowych komitety wyborcze chętniej korzystały ze stacji komercyjnych i zleciły tu w sumie ponad 18 tys. minut reklam wyborczych.
Radio publiczne na ich emisji zarobiło łącznie 1,4 mln zł. Najwięcej zapłaciło PiS - prawie 600 tys. zł. W stacjach komercyjnych najwięcej także wydało PiS (946 tys. zł), PO (889 tys. zł) i SLD (617 tys. zł).
Najwięcej płatnych reklam wyborczych było emitowanych w rozgłośniach radiowych w Mazowieckiem, Podkarpackiem i Wielkopolskiem.
Wśród telewizji zwyciężyła TVP. Z tytułu emisji takich reklam jej wpływy wyniosły prawie 23 mln zł. Dla porównania w komercyjnych stacjach tv wpływy wyniosły niecałe 10 mln zł.
TVP za reklamy wyborcze najwięcej zapłaciło PiS - nieco ponad 6 mln zł, później PO - 5,2 mln zł, i LPR - 4,6 mln zł. PiS wydał ponadto 4,3 mln zł na reklamy w telewizyjnych stacjach komercyjnych, dla porównania - PO 1,5 mln zł.
Departament Reklamy KRRiT przygotowuje także podsumowanie wydatków reklamowych w mediach sztabów wyborczych kandydatów na urząd prezydenta. Jak dowiedziała się PAP w KRRiT, departament czeka już tylko na dane od jednego nadawcy. Raport może być opracowany w przyszłym tygodniu.