Sprzedaż samochodów w Chinach spadła w sierpniu o 1,1 proc. w porównaniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku, osiągając 1,92 miliona pojazdów, zgodnie z danymi Stowarzyszenia Chińskich Samochodów Pasażerskich. Dla porównania w lipcu spadek wyniósł 3,1 proc. Tymczasem sprzedaż nowych pojazdów elektrycznych i hybrydowych wzrosła o 43,2 proc., osiągając rekordowy udział 53,5 proc. w całkowitej sprzedaży. Było to możliwe dzięki rekordowym wynikom lokalnego lidera rynku, BYD, oraz najlepszemu miesiącowi Tesli w 2024 roku.
Eksport samochodów poszedł w górę o 24 proc. po wcześniejszym wzroście o 20 proc. w lipcu. Wyniki te odzwierciedlają spadek zaufania konsumentów, ponieważ coraz częściej zamiast kupować nowe auta, decydują się na wymianę używanych pojazdów – podało stowarzyszenie w zeszłym tygodniu. Kierowcy mogą otrzymać dotację do 20 tys. juanów (2 823 USD) za wymianę samochodu benzynowego na elektryczny lub hybrydowy, a ci, którzy wymieniają swoje auta na pojazdy z mniejszym silnikiem, mogą liczyć na wsparcie do 15 tys. juanów.
W obliczu spadku wydatków konsumenckich lokalni liderzy rynku pojazdów elektrycznych, tacy jak Nio i Xpeng, wprowadzili w tym roku tańsze marki. Chociaż sprzedaż aut elektrycznych i hybryd plug-in rośnie, nie przyniosło to znaczącej poprawy sytuacji dealerów zmagających się z obniżkami cen. Ponad połowa salonów samochodowych zanotowała straty w pierwszej połowie roku, a wskaźnik ten wzrósł o 7,3 punktu procentowego w porównaniu do poprzedniego roku – wynika z danych Chińskiego Stowarzyszenia Dealerów Samochodowych.