W pozwie zbiorowym, złożonym we wtorek w imieniu milionów użytkowników LinkedIn Premium, wskazano, że w sierpniu 2024 roku platforma wprowadziła opcję pozwalającą użytkownikom decydować, czy ich dane osobowe mogą być udostępniane. Następnie, 18 września 2024 roku, LinkedIn zmienił swoją politykę prywatności, informując, że dane użytkowników mogą być wykorzystywane do szkolenia modeli sztucznej inteligencji. W sekcji „najczęściej zadawane pytania” dodano, że rezygnacja z udostępniania danych „nie ma wpływu na szkolenia, które już zostały przeprowadzone”.
Pozew został złożony w sądzie federalnym w San Jose w Kalifornii w imieniu użytkowników LinkedIn Premium, którzy korzystali z wiadomości InMail. Twierdzą oni, że ich dane osobowe zostały przekazane osobom trzecim do celów szkolenia modeli AI przed wrześniem 2024 roku.
Powodowie żądają odszkodowania za naruszenie umowy oraz złamanie kalifornijskiego prawa o uczciwej konkurencji. Żądają również wypłaty tysiąca USD dla każdej osoby, której dotyczy naruszenie federalnej ustawy o przechowywaniu danych komunikacyjnych.
W pozwie stwierdzono, że zmiany w polityce prywatności i wprowadzenie opcji zarządzania udostępnianiem danych były próbą „zatuszowania śladów” i dowodzą, że LinkedIn „świadomie” naruszył prywatność użytkowników. Podkreślono także, że platforma zapewniała użytkowników, iż ich dane osobowe będą wykorzystywane wyłącznie do poprawy jakości serwisu, co miało na celu ograniczenie ewentualnych konsekwencji prawnych i uniknięcie negatywnego odbioru wśród opinii publicznej.