Listopad miesiącem zbiórek udziałowych

Szymon Maj
opublikowano: 18-11-2019, 22:00

Elektryczne samochody, usługi weterynaryjne, sklep internetowy i browar — to tylko niektóre biznesy, w które można w tym miesiącu zainwestować

Październik był miesiącem oszczędzania, listopad wyrasta natomiast na miesiąc akcji crowdfundingowych. Nawet wytrawny inwestor w tym wysypie emisji może poszukać firmy, która zainteresuje go historią, pomysłem czy też nazwiskiem prezesa.

Eksperci podkreślają, że w przypadku spółek prowadzących akcje
crowdfundingowe najważniejszy jest zespół menedżerów. Biznes Tęczyńskiej
Okovity nazwiskiem firmuje Janusz Palikot, który w branży alkoholowej odniósł
już sukces.
Zobacz więcej

MOCNY PUNKT?:

Eksperci podkreślają, że w przypadku spółek prowadzących akcje crowdfundingowe najważniejszy jest zespół menedżerów. Biznes Tęczyńskiej Okovity nazwiskiem firmuje Janusz Palikot, który w branży alkoholowej odniósł już sukces. Fot. ARC

Ambitne cele

Zestawienie otwiera PPWET z projektem wsparcia weterynarzy w codziennej pracy. Na palecie produktów jest nie tylko karma, ale też mobilna aplikacja Vetiapp i dedykowany system ratalny dla branży. Weterynarze mogą także uczestniczyć w szkoleniach oraz skorzystać ze wsparcia w obszarze marketingu i rozwoju operacyjnego placówek. Podstawowym źródłem przychodów spółki jest sprzedaż karmy przez sieć 400 placówek. Wycena biznesu to ponad 26 mln zł. Przy udanej akcji inwestorzy przejmą 7,4 proc. udziałów w spółce za kwotę prawie 2 mln zł. Cele inwestycyjne firmy to rozwój aplikacji Vetiapp (30 proc.), działania marketingowe (20 proc.), edukacja (20 proc.) i rozwój działu sprzedaży i wdrożeń (30 proc.). Pieniądze na promocję elektrycznego pojazdu dostawczego zbiera FSE z Bielska-Białej.

— Nasz pojazd jest technologicznie gotowy do jazdy. Przed nami jego promocja i przygotowanie produkcji seryjnej. Dlatego zdecydowaliśmy się na kampanię crowdfundingową, która ma wspierać pierwszy z tych celów — mówi Thomas Hajek, prezes spółki.

Planowana kwota zbiórki to 1 mln zł, a wycena całego biznesu — ponad 21 mln zł.

— W ramach zbiórki crowdfundingowej chcemy zdobyć pierwszy milion, a następnie planujemy otwarcie kolejnych rund inwestycyjnych dla większych i instytucjonalnych inwestorów, które umożliwią nam uruchomienie fabryki w Polsce i masową produkcję. Jeśli sytuacja na rynku finansowym będzie obiecująca, planujemy ubiegać się o wprowadzenie akcji FSE do obrotu na warszawskim parkiecie. Łącznie potrzeby naszego projektu szacujemy jeszcze na 25-30 mln zł — dodał Tomasz Hajek.

Pierwsze zyski mają pojawić się już w 2020 r. Cały projekt ma wspomóc rynkowa presja na elektromobilność.

— Szacujemy, że sprzedaż do roku 2020 r. wyniesie 2,5 tys. pojazdów, a do 2026 r. 15 tys. sztuk. W tym czasie spółka planuje osiągnąć przychody roczne w wysokości ponad 2,8 mld zł — wyjaśnia Thomas Hajek.

Na prowadzeniu pod względem kwoty zebranego kapitału jest obecnie browar Tenczyńska Okovita, który do udziału w akcji zachęca perspektywą zostania wspólnikiem Janusza Palikota — kiedyś właściciela Polmosu Lublin, a później polityka. Inwestorzy zadeklarowali kupno akcji za 1 mln zł — cel to 4,2 mln zł, a wycena pre-money biznesu to 26 mln zł.

251dc9e0-90f6-11e9-bc42-526af7764f64
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Chcemy wypłacać minimum 50 proc. zysku od 2022 r. W grupie inwestorów podstawową opcją będzie sprzedaż udziałów między akcjonariuszami. Jeśli debiut na giełdzie nie będzie opłacalny, stworzymy fundusz wewnętrzny, w którym jako spółka będziemy odkupywali akcje — mówi Janusz Palikot, prezes browaru.

Na platformach crowdfundingowych do kupienia są także akcje takich spółek, jak Prometheus (pracuje nad hybrydowym dronem, który ma być wykorzystywany do zadań specjalnych, jak np. akcje ratownicze i poszukiwanie zaginionych osób), Marie Zelie (branża odzieżowa) i EHO, producent paneli wygłuszających. Na brytyjskiej platformie Seedrs można znaleźć NOA Marine, polskiego producenta podwodnych dronów, a wkrótce na Crowdconnect pojawi się firma GenXone zajmująca się genetyką molekularną. Wszystkie te firmy potrzebują kapitału na rozwój.

Wyjątek od reguły

Zupełnie inny cel ma emisja akcji spółki Arena.pl. Jej walory są już notowane na NewConect. Firma działa w obszarze e-commerce, a w swojej ofercie przedstawia się jako alternatywa dla dominujących portali na rynku.

— Chcemy podzielić się z użytkownikami platformy akcjami i zaprosić ich do współdecydowania o spółce poprzez zagwarantowanie nowym akcjonariuszom jednego przedstawiciela w radzie nadzorczej — mówi Dariusz Trzuszkowski, prezes spółki. Arena.pl planuje pozyskać 4 mln zł.

Aktualna cena rynkowa to 1,35 zł za jedną akcję, natomiast cena w ofercie publicznej została ustalona na poziomie 0,50 zł.

— Emisja — co jest jasno komunikowane — ma na celu uzdrowienie spółki Arena.pl sp. z o.o., stąd też wysoki próg dojścia emisji do skutku. Jeżeli nie pozyska się kwoty minimum 3 mln zł, to środki zostaną oddane inwestorom — wyjaśnia Maria Bogajewska, członek rady nadzorczej spółki.

Sprawdź program "Venture Capital Forum", 10 grudnia 2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Szymon Maj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu