LiveKid znów skusił inwestorów. Wzmacnia biznes za granicą

ANB
opublikowano: 2023-11-08 10:04

Automatyzacja zarządzania przedszkolami i żłobkami wychodzi z biznesowej niszy. Przyciąga zarówno przedsiębiorców, jak i inwestorów.

Przeczytaj i dowiedz się:

  • jaka jest ścieżka rozwoju LiveKid i kto kapitałowo wspiera spółkę w ostatnich latach
  • jakie są plany spółki dotyczących konsolidacji rynku w Polsce
  • na jakich rynkach chce zadebiutować, a które po testach okazały nie okazały się strzałem w dziesiątkę
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Spółka LiveKid pracuje nad umocnieniem pozycji rynkowej w branży cyfryzacji procesów zarządzania żłobkami i przedszkolami - od komunikacji z rodzicami po administrację i HR w placówkach. Jakub Pawelski, prezes i założyciel LiveKid, podaje, że obecnie w Polsce firma ma ok. 25 proc. rynku, chce zwiększyć ten poziom do ok. 60 proc. do 2025 r. Nie wyklucza akwizycji. W planach ma także zwiększenie aktywności biznesowej w Hiszpanii i Meksyku (w tym otwarcie biura), a także ekspansję na rynki Ameryki Łacińskiej. Spółka pozyskała na te cele 14 mln zł od funduszu Inovo VC.

Nowe potrzeby rynkowe, nowy biznes

LiveKid został założony w 2017 r. Jak podaje spółka, z oferowanych przez nią cyfrowych narzędzi korzysta ponad 3,5 tys. przedszkoli i żłobków na świecie – system przetwarza płatności o wartości ponad 150 mln EUR rocznie. LiveKid osiąga roczne przychody na poziomie ponad 3 mln EUR (annual recurring revenue, czyli roczne przychody osiągane z powtarzających się subskrypcji lub umów).

LiveKid pierwszych inwestorów pozyskał w 2021 r. – w rundzie seed kapitał na rozwój spółki wyłożyli January Ciszewski (JR Holding) oraz Nunatak Capital. Zainwestowali 9 mln zł obejmując 22,61 proc. udziałów w spółce, wówczas wycenionej na 40 mln zł. Firma przez długi czas rosła głównie organicznie, testując – z większym lub mniejszym powodzeniem różne rynki (np. niemiecki nie okazał się strzałem w dziesiątkę). W 2022 r. zdecydowała się natomiast na przejęcie za kilkanaście milionów złotych hiszpańskiego konkurenta Dinantię — platformę komunikacyjną dla przedszkoli i szkół.

Jakub Pawelski wyjaśnia, że rynki przedszkoli i żłobków w Hiszpanii i Meksyku mają podobną strukturę jak w Polsce. Działa tam wielu małych przedsiębiorców, którzy posiadają pojedyncze placówki, w przeciwieństwie np. do Niemiec, gdzie dominują duże sieci przedszkoli.

- Sześć lat temu stworzyliśmy w Polsce nową kategorię cyfrowych usług do zarządzania przedszkolami i żłobkami. Naszym celem jest bycie globalnym liderem, a to wymaga odważnych kroków – mówi przedsiębiorca.

LiveKid z inwestorskim wsparciem planuje w 2024 r. otworzenie biura w Meksyku (ok. 20 pracowników). Zatrudniać będzie także w Krakowie (10 osób do zespołu engineering). Spółka zamierza ponadto udostępnić platformę w języku portugalskim (po angielskim, niemieckim, polskim, hiszpańskim i ukraińskim), a w dalszej kolejności – ekspansję w Portugalii i Brazylii.

Inwestorzy liczą na szybki rozwój LiveKid

LiveKid to dla Inovo największa jak dotąd inwestycja zrealizowana w pojedynczej rundzie.

– LiveKid to spółka o bardzo wysokiej efektywności wykorzystania kapitału. Firmie udało się urosnąć do znaczącej skali przy zaledwie jednej rundzie finansowania. Kuba z zespołem jest bliski wygrania polskiego rynku, będąc równocześnie na dobrej drodze do powtórzenia sukcesu w Hiszpanii i Meksyku. Biznesy typu vertical SaaS, gdy już zdobędą dominującą pozycję na rynku, są bardzo rentowne i potrafią bardzo długo bronić swojej pozycji – twierdzi Michał Rokosz, partner w Inovo VC.

W ramach trzeciego funduszu, Inovo VC realizuje inwestycje w przedziale od 500 tys. do 4 mln EUR (z opcją follow-on do 10 mln EUR). W drugim swoim funduszu inwestował od 400 tys. do 1,8 mln EUR, a w pierwszym – poniżej miliona euro.