M-handel rośnie jak na drożdżach

opublikowano: 09-03-2015, 00:00

Co czwarty Polak kupił coś w ostatnim roku, używając komórki. Drugie tyle uważa, że to niezbyt wygodny sposób robienia zakupów.

Smartfonowa rewolucja w coraz większym stopniu wpływa na zwyczaje zakupowe, choć opór przed nowym wciąż jest silny, szczególnie wśród starszych konsumentów. PayPay, operator płatności mobilnych, przepytał jesienią ubiegłego roku ponad 17 tys. osób w 22 krajach o to, czy i jak używają telefonu do kupowania.

ARC

W Polsce badania na grupie 800 osób przeprowadził Ipsos, który też oszacował wielkość rynku handlu mobilnego i przygotował prognozy obrotów do 2016 r. Wynika z nich, że o ile w 2014 r. za pomocą smartfonów wydaliśmy 2 mld zł, to w tym roku wydatki przekroczą 2,6 mld zł. W przyszłym roku obroty w m-commerce wyniosą już 3,4 mld zł. Dynamika imponującą — 30 proc. średniorocznie.

W e-commerce rynek rośnie trzy razy wolniej, jest jednak prawie dziesięć razy większy. W tym roku handel w internecie będzie wart 23,4 mld zł, a w przyszłym — 25,5 mld zł.

E-commerce i m-commerce są pojęciami dość umownymi,o nieostro zaznaczonych granicach. Różnica polega głównie na tym, czy użytkownik robi zakupy, siedząc przy komputerze, czy sięgając po tablet lub telefon. Jak pokazują badania Paypal/Ipsos, dla części osób nie jest to już tylko kwestia narzędzia do kupowania, ale zupełnie nowego sposobu robienia zakupów. Spośród 26 proc. dorosłych Polaków, którzy w ostatnich miesiącach używali komórki do handlowania, 37 proc. szukało w niej informacji o sklepie, firmie, 27 proc. czytało opinie i recenzje, a 26 proc. porównywało ceny, będąc już w sklepie.

To właśnie „show rooming”, czyli możliwość szybkiej weryfikacji cen w internecie, wyróżnia telefon i daje mu dużą przewagę nad komputerem. W Polsce nie jest ona jeszcze specjalnie doceniana. 32 proc. ankietowanych nie ma potrzeby kupowania „on the go”. 25 proc. uważa telefon za nieprzyjazne urządzenie, a 52 proc. stwierdza, że jest to narzędzie niewygodne do internetowych zakupów. Co ciekawe, aktywni użytkownicy m-handlu — pytani, dlaczego kupują przez telefon — na pierwszym miejscu stawiają… wygodę.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Tak odpowiedziało 45 proc. ankietowanych. 39 proc. ceni sobie szybkość. Być może o stosunku do m-commerce decydują kwestie pokoleniowe — 59 proc. kupujących stanowią osoby w wieku 18-34 lata. Wojciech Bolanowski, doradca prezesa PKO BP, ekspert od rozwiązań mobilnych, uważa, że coraz większa część handlu będzie przechodziła do m-commerce, ale głównie ta związana z zakupami intuicyjnymi, w tym dóbr cyfrowych, niewymagającymi głębszego namysłu czy analizy.

— Rzecz ma się podobnie jak z bankowością mobilną. Przy użyciu telefonu można szybko sprawdzić saldo, zrobić przelew, ale do bardziejskomplikowanej transakcji raczej zasiądziemy przy komputerze — mówi Wojciech Bolanowski. Zaznacza jednak, że kilka lat temu wróżył sprzedawcom ubrań długie czekanie na akceptację rynku m-commerce, tymczasem odzież już jest w tym segmencie.

— Być może to, co dzisiaj wydaje się ograniczeniem dla użytkownika, jak mały ekran czy ergonomia wyszukiwania, niedługo przestanie być barierą, gdy m-commerce sięgnie po młodego, mobilnego konsumenta — stwierdza Wojciech Bolanowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane