Małe firmy stawiają na e-commerce

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2021-10-12 20:00

W czasie pandemii na przeniesienie działalności do internetu zdecydowało się trzy razy więcej MŚP niż w okresie przed COVID-19.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jak radziły sobie małe firmy w czasie pandemii w porównaniu z dużymi?
  • W jakim sektorze przybywa najwięcej MŚP?

W szczycie pandemii obroty małych i średnich przedsiębiorstw były nawet o 20 pkt. proc. niższe niż dużych podmiotów – wynika z raportu „Recovery Insights: Small Business Reset” firmy Mastercard, który obejmuje spółki działające w 19 krajach z różnych kontynentów. Jednak w tym roku drobny biznes zaczął odrabiać straty. Od stycznia do sierpnia sprzedaż takich firm wzrosła o 4,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2020 r.

Z raportu wynika, że – niezależnie od kraju – firmy, które zamknęły działalność na początku pandemii, otwierały się na nowo po dłuższej przerwie znacznie rzadziej niż duże podmioty. Na przykład w Polsce przez sześć miesięcy zamkniętych było 19 proc. małych spółek z sektora handlu detalicznego, w porównaniu do 3 proc. dużych przedsiębiorstw działających w tej branży.

Generalnie wśród badanych podmiotów jedna trzecia małych firm zamkniętych w kwietniu 2020 r. nie wznowiła działalności po sześciu miesiącach, a około jedna piąta nie zrobiła tego nawet po roku.

Ponadto w czasie pandemii mocno wzrosło zainteresowanie przedsiębiorców przenoszeniem działalności do internetu. Liczba firm, które się na to zdecydowały, wzrosła trzykrotnie w porównaniu z okresem przed pandemią. Trend przechodzenia przedsiębiorców na sprzedaż cyfrową stale utrzymuje się na wysokim poziomie na całym świecie.

Widać także znaczny wzrost powstawania nowych małych spółek działających w sektorze handlu detalicznego w 2020 r. w porównaniu z 2019 r., i to w każdym badanym kraju. W Wielkiej Brytanii sięgnął on 101 proc., w Stanach Zjednoczonych 86 proc., w Australii 73 proc., w Niemczech 62 proc., a w Brazylii 35 proc. W Polsce takich firm pojawiło się o 5 proc. więcej.

Z badania wynika, że w trakcie kryzysu spowodowanego koronawirusem dobrze radziły sobie małe firmy działające w sektorze hotelarskim. Osiągnęły one duży wzrost przychodów w sezonach letnich 2020 i 2021 r. To dlatego, że turyści preferowali wyjazdy na niewielkie odległości, na czym skorzystały małe hotele, a straciły duże obiekty. Gorzej było w przypadku restauracji. W 2021 roku wyniki małych i średnich firm gastronomicznych na całym świecie wyraźnie spadły – o ok. 17 pkt proc. w ciągu roku.