Mali i średni przedsiębiorcy wykorzystują średnio 5,2 aplikacji. Coraz częściej sięgają po rozwiązania, które do niedawna były używane głównie przez korporacje, jak systemy sprzedażowe (CRM) i sztucznej inteligencji. Jest to możliwe dzięki chmurze, czyli usługowemu modelowi IT — wynika z badania firmy Salesforce przeprowadzonego wśród ponad 2 tys. firm z Europy, Ameryki Północnej i Azji. Niemal jedna trzecia (ponad 31 proc.) respondentów za priorytet zakupowy uznaje narzędzia do zarządzania relacjamiz klientami. Zależy im również na oprogramowaniu finansowym (31 proc.) i sprzęcie (28 proc.). 45 proc. respondentów przyznaje, że użytkuje rozwiązania CRM. Aż 62 proc. przedstawicieli tej grupy ma je od niespełna dwóch lat.
Czy mały biznes jest gotowy na cyfrową transformację? Według badania Konica Minolta — niekoniecznie. 67 proc. przedsiębiorstw doświadczyło w ubiegłym roku cyberataku, jednak tego typu zdarzenia nie zawsze przekładają się na wdrożenie jakiejkolwiek ochrony.
— W małych i średnich firmach działalność często rozwija się szybciej niż infrastruktura i poziom usług IT. Podmioty te dochodzą do ściany technologicznej — z powodu zaniedbania cyfryzacji biznes w końcu spowalnia. Jednocześnie zaczyna brakować pieniędzy na inwestycje w serwery czy wykwalifikowanych specjalistów — wskazuje Mateusz Macierzyński, menedżer ds. systemów ITS w Konica Minolta.
Część sektora MŚP uważa, że rozwiązywanie problemów IT to strata czasu (41 proc.), mniejsza wydajność pracowników (37 proc.) i nieplanowane koszty (35 proc.). Najczęściej narzekają na popsuty sprzęt (27 proc.), zarządzanie infrastrukturą przez administratora (24 proc.), przestarzałe programy (24 proc.), cyberzagrożenia (23 proc.), słaby dostęp do sieci i awarie serwerów (20 proc.).