Dla wielu przedsiębiorców podstawowym problemem związanym z funkcjonowaniem firmy jest zbyt wolne reagowanie na oczekiwania klientów. Aby działać sprawniej, myślą nad ewentualnymi zmianami biznesowymi. Jednym z rozwiązań jest wprowadzenie mapy procesów sprzedaży. Jest ona wzorcowym przedstawieniem realizacji zadań w firmie w formie graficznej. Choć jej przygotowanie wymaga wiele czasu i zaangażowania nie tylko liderów, lecz także innych członków zespołu — to, jak podkreślają eksperci, po jej dokładnym opracowaniu można liczyć na wyraźną poprawę wyników sprzedażowych.
— Mapa procesów sprzedażowych pozwala zidentyfikować i wyeliminować trudności związane z brakiem konsekwencji i spójności w ustalaniu celów czy nieuwzględnianiem realnych potrzeb klienta. Umożliwia bowiem szybkie znalezienie źródła ewentualnych błędów, a także optymalizację procesów i usprawnienie prac działów biorących udział w procesie sprzedażowym — komentuje dr Agnieszka Grostal, dyrektor zarządzająca firmy doradczej Salents.
Warto bowiem zauważyć, że im bardziej skomplikowany jest proces składania i realizacji zamówienia, tym istnieje większe prawdopodobieństwo, że gdzieś zostanie popełniony błąd i finalnie klient może np. nie otrzymać swojego zamówienia. Wówczas, korzystając z mapowania, można szybko prześledzić pracę poszczególnych działów i sprawdzić, czy zespół sprzedażowy poprawnie przekazał informację do magazynu i czy skontaktował się z księgowością. Analizując pracę działów można również łatwo zauważyć, które procesy się duplikują i generują zbędne koszty.