Mazowieckie zwierciadło małego i średniego biznesu

opublikowano: 15-03-2017, 22:00

Ranking „PB” Stołecznym i podwarszawskim Gazelom Biznesu nie są obce bariery rozwoju przedsiębiorczości. Na szczęście znają sposoby ich pokonywania

Wtorkowa (14 marca 2017 r.) gala w warszawskim hotelu Hilton zwieńczyła cykl spotkań z przedsiębiorcami — laureatami rankingu „Gazele Biznesu 2016”, które odbyły się w dwunastu miastach. Gazele z Mazowsza to grupa najliczniejsza i najbardziej zróżnicowana branżowo. Dlatego nieobce są jej wszystkie sprawy, które jako najważniejsze dla sektora małych i średnich firm wskazywano w innych regionach kraju. Jednym z problemów, o którym najczęściej mówiono podczas spotkań Gazel Biznesu w całej Polsce, jest niedobór wykwalifikowanych kadr. Zmagają się z tym firmy z niemal wszystkich branż.

PROSTA
RECEPTA: Elastyczność i odpowiednio dobrany zespół ludzi to, zdaniem Jakuba
Smolińskiego, prezesa spółki Petrojet (pierwsze miejsce w rankingu „Gazele
Biznesu 2016”), najważniejsze warunki sukcesu w działalności gospodarczej.
Wyświetl galerię [1/6]

PROSTA RECEPTA: Elastyczność i odpowiednio dobrany zespół ludzi to, zdaniem Jakuba Smolińskiego, prezesa spółki Petrojet (pierwsze miejsce w rankingu „Gazele Biznesu 2016”), najważniejsze warunki sukcesu w działalności gospodarczej.

Poszukiwanie ludzi

Recepty bywają różne. Jedni, jak Krzysztof Karol Klein, prezes opolskiej firmy K&KHydrobud, zatrudniają młodych ludzi zaraz po szkołach zawodowych, oferując im możliwość doskonalenia umiejętności i godziwe wynagrodzenie. Część — w całym kraju — zatrudnia fachowców z Ukrainy, a nawet z Rumunii i Turcji. Dla jeszcze innych, jak dla piekarniczej i cukrowniczej firmy PCC Machela z Kłodzka, rozwiązaniem okazała się większa automatyzacja produkcji. Podobną metodę stosuje mazowiecka Gazela Biznesu — firma Intelight z Warszawy, która produkuje oświetlenie przemysłowe i uliczne i eksportuje je do 37 krajów. — Wobec trudności ze znalezieniem fachowców o odpowiednich kwalifikacjach planujemy ciągłe zwiększanie automatyzacji produkcji — mówił Michał Susek, partner zarządzający Intelight.

Rozwijanie technologii

Laureaci rankingu Gazele Biznesu 2016 niezależnie od regionu są przekonani, że atut polskich firm w postaci niskich kosztów działalności już się wyczerpuje. Dlatego ważne staje się wypracowanie przewagi konkurencyjnej dzięki innowacyjności produktów lub usług. Jedni, jak Małgorzata Bieniaszewska, właścicielka spółki MB-Pneumatyka w Lubuskiem, stworzyli działy badawczo-rozwojowe i chwalą się polskim pochodzeniem stosowanych rozwiązań. Inni, np. wytwarzająca kable światłowodowe spółka Cellco z Kobylanki w Zachodniopomorskiem, też opracowują innowacyjne rozwiązania, ale nie mówią głośno o ich polskim rodowodzie, bo okazało się, że w niektórych krajach i branżach wyroby z Europy Wschodniej ciągle nie budzą zaufania. Są także firmy, które zamawiają prace badawczo-rozwojowe na zewnątrz lub kupują i komercjalizują wyniki doświadczeń prowadzonych na potrzeby prac magisterskich lub doktorskich. Na taki sposób pozyskiwania innowacyjnych rozwiązań postawiła np. firma Alma z Poznania, oferująca integrację usług IT.

Zdobywanie rynku

Problemem wielu Gazel Biznesu jest również wychodzenie z ofertą za granicę. Polski rynek jest dla nich zbyt mały, zbyt konkurencyjny lub za mało na nim zleceń specjalistycznych prac. Z takim problemem borykają się zwłaszcza firmy wyspecjalizowane w budowaniu różnego rodzaju infrastruktury — przesyłowej, komunikacyjnej itd. Zdaniem Elżbiety Wojtczak, prezes spółki Communication Unlimited, która po raz trzeci gości na liście mazowieckich Gazel Biznesu, warunkiem sukcesu na rynku krajowym, ale także zewnętrznym jest konsekwentne budowanie marki. Nie wolno więc zaniedbywać marketingu.

— Nowe technologie upowszechniają się bardzo szybko, dlatego przewagę można zdobyć dzięki rozpoznawalnej marce i uświadamianiu nabywcy, że potrzebuje właśnie tego, a nie innego produktu. Oznacza to konieczność zaangażowaniaspecjalistów od marketingu już w proces tworzenia produktu, aby równolegle powstawała strategia jego promocji — tłumaczyła Elżbieta Wojtczak.

Podobnego zdania jest Roman Olszak, dyrektor handlowy spółki Ambasador 92, która importuje z całego świata surowce dla piekarni i cukierni. W zestawieniu Gazel Biznesu gości już po raz 14., dzięki czemu zapewniła sobie tytuł Supergazeli.

— Bardzo ważne jest pokazywanie klientom możliwości oferowanych przez nas produktów. Dlatego od kilku lat prowadzimy Akademię Pomysłów, w której nasi technolodzy prezentują najnowsze trendy w branży — mówił Roman Olszak. Na znaczenie udziału w targach i imprezach branżowych zwracała natomiast uwagę Maria Mikos z warszawskiej firmy GPW Bober, która eksportuje i importuje owoce. — Sprzedajemy owoce m.in. w Rosji, na Ukrainie i Litwie, a sprowadzamy z Niemiec i Włoch. W tej branży nic nie zastąpi udziału w targach, bo tu nadal dla pozyskania klienta ważna jest możliwość tradycyjnej wymiany wizytówek — mówiła Maria Mikos.

Rada lidera

Jakub Smoliński, prezes spółki Petrojet, która zajęła pierwsze miejsce nie tylko na Mazowszu, ale również w całym kraju (na 4386 firm w naszym rankingu), zwrócił uwagę na jeszcze jeden warunek powodzenia w biznesie. Chodzi o elastyczność.

— W ostatnim roku w branży paliwowej, w której działamy, zaszły ogromne zmiany. Wprowadzono tzw. pakiet energetyczny, który ma przywrócić zasady uczciwej konkurencji na rynku paliw, zmodyfikowano podatek VAT. Rewolucja czeka również firmy transportowe. Proponowane przez rząd zmiany prawne idą w słusznym kierunku, bo mają przeciwdziałać szarej strefie, ale w tworzonych szybko przepisach jest wiele niedociągnięć. Najbliższe miesiące pokażą, co jeszcze należy zmienić. Firmy z naszej branży będą jednak musiały się wykazać elastycznością, by skutecznie działać w tak szybko zmieniających się warunkach — mówił Jakub Smoliński.

Mazowieckie Gazele Biznesu, których w najnowszym rankingu jest rekordowo dużo, bo aż 867, udowadniają na co dzień, że elastyczności im nie brak.

 

Partner strategiczny: PKO Bank Polski

Partnerzy: PZU PKN ORLEN Play dla Firm Krajowy Rejestr Długów DPD Polska

Partner regionalny: AUTO NOBILE

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska, Wojciech Kowalczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu