MCI wyłowi perłę z NewConnect

opublikowano: 15-10-2018, 22:00

Fundusz za 140 mln zł przejmie kontrolę nad obsługującą sklepy internetowe spółką i zdejmie ją z małego rynku.

39,3 proc. — taka jest różnica między ceną, płaconą w piątek na NewConnect za akcje IAI, a tą, którą w niedzielę zdecydował się zapłacić za nie fundusz z giełdowej grupy MCI Capital. Fundusz uzasadnia inwestycję tym, że IAI działa na dynamicznie rosnącym rynku i na polskim podwórku już ma pozycję lidera.

— Spółka działa w bardzo atrakcyjnym segmencie rynku, który bardzo dobrze znamy — mamy w końcu największy portfel spółek e-commerce w regionie. Penetracja rynku w Polsce wynosi około 4 proc., a średnia w UE to 8 proc., więc potencjał do dwucyfrowego wzrostu jest bardzo duży. Jako inwestor pomożemy IAI nie tylko w zakresie realizacji dynamicznej strategii wzrostu, ale również know-how, budowy relacji i wymiany doświadczeń z innymi spółkami portfelowymi, które w sposób naturalny mogą z nim współpracować w obszarach sprzedaży rozwiązań, obsługi płatności czy optymalizacji logistyki — mówi Łukasz Wierdak, partner inwestycyjny w MCI Capital.

Biznes IAI oparty jest na dostarczaniu w modelu SaaS (oprogramowanie jako usługa) platformy do prowadzenia e-sklepów, umożliwiającej tworzenie ich w sposób zautomatyzowany i integrowanie z systemami ERP, płatności, dostawy itp. Przedsiębiorcy prowadzący e-sklepy na platformie IAI generują roczne obroty na poziomie 4,5 mld zł. Drugą nogą biznesową jest system rezerwacji hotelowej, który umożliwia właścicielom obiektów noclegowych sprofesjonalizowanie obsługi działalności i dotarcie do szerszej bazy potencjalnych klientów.

— Ten system przeznaczony jest dla właścicieli małych hoteli, pensjonatów i mieszkań na wynajem, czyli dla rynku, którego poziom cyfryzacji jest dziś niewysoki. Pozwala na łatwą integrację z największymi globalnymi systemami rezerwacyjnymi (Booking.com, Airbnb, Expedia). Rynek e-travel rośnie bardzo dynamicznie, więc wierzymy, że ten biznes również będzie bardzo szybko rósł — mówi Łukasz Wierdak.

W pierwszym półroczu spółka miała 19,5 mln zł przychodów ze sprzedaży (o 60 proc. więcej niż rok wcześniej), notując jednocześnie 4,4 mln zł zysku operacyjnego (wzrost o 39 proc.) i 3,9 mln zł zysku netto.

„Zarząd wskazuje, że prognozy zysku i rentowności w takiej skali oraz opis modelu biznesowego podawał już w dokumencie informacyjnym w 2009 r. Bardzo istotne z punktu widzenia inwestorów jest, że ten model biznesowy realizowany jest systematycznie, a wyniki finansowe są poprawiane regularnie. Nie są to jednorazowe skoki przychodów, wynikające np. z rozliczenia kontraktów. Warto zwrócić uwagę, że przychody i koszty rosną w mniej więcej stałym tempie, ale od 2012-13 r., kiedy spółka osiągnęła pewną masę krytyczną, wzrost wskaźników pokazujących zyskowność, jest bardzo duży. Obrazuje to zachodzący w spółce efekt skali” — głosił komentarz zarządu IAI do wyników półrocznych.

— Spółka sprzedaje usługi w modelu abonamentowym, co zapewnia stabilne przychody, a jednocześnie pozwala na łatwe i tanie rozpoczęcie działalności przez klientów. Chcemy rozwinąć biznes IAI nie tylko w Polsce, lecz też w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Mamy już na oku kilka celów inwestycyjnych w innych krajach. Nie obawiamy się konkurencji globalnych graczy na rynkach CEE. Przy prowadzeniu biznesu e-handlowego bardzo ważne jest zrozumienie potrzeb i dostosowanie do specyfiki lokalnego rynku — preferowanych przez konsumentów metod płatności, dostawy, obsługi zwrotów itp. Międzynarodowi gracze, którzy proponują wystandaryzowane podstawowe procesy, nie są efektywną konkurencją — mówi Łukasz Wierdak.

Transakcja jest kilkuetapowa. Paweł Fornalski i Sebastian Muliński, założyciele i członkowie zarządu IAI, którzy dysponowali łącznie 93 proc. akcji spółki, sprzedali MCI 2-procentowy pakiet. Jednocześnie zobowiązali się do odsprzedaży pakietu większościowego po przeprowadzeniu na NewConnect przymusowego wykupu drobnych akcjonariuszy. W rezultacie MCI ma osiągnąć 51-procentowy udział, za co zapłaci 140 mln zł. Założyciele IAI pozostaną w spółce i nadal będą nią kierować.

— Mamy elastyczny horyzont inwestycyjny — równie dobrze możemy zostać w spółce dwa lata, jak i dłużej niż 5 lat. Naturalnymi kupcami takiej spółki, jak IAI, są e-handlowi giganci w rodzaju Allegro, Amazona czy Alibaby. W ten sposób mogliby łatwo pozyskać dużą bazę sprzedających i znacząco wzmocnić pozycję w regionie. W grę wchodzą też inne fundusze private equity — mówi Łukasz Wierdak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Gospodarka / MCI wyłowi perłę z NewConnect