Studia podyplomowe, szkolenia... Są niezbędne i zobowiązują menedżerów do lojalności.
Każda organizacja jest unikalna i z tego powodu istnieją różne kryteria doboru kadry menedżerskiej. Dwa główne powody, dla których konieczne jest ciągłe dokształcanie pracowników, to podnoszenie ich umiejętności oraz większa integracja z firmą.
— Kluczowym punktem wyjścia w procesie tworzenia kadry zarządzającej jest szczegółowe określenie profilu kompetencji, jakie pracownik na takim stanowisku powinien posiadać. Oprócz przebiegu kariery zawodowej i posiadanych predyspozycji osobistych, olbrzymi wpływ na wybór odpowiedniej osoby ma również dążenie do stałego rozwoju oraz pogłębiania wiedzy — mówi Małgorzata Milcarz z firmy Proconsulting.
Dodatkowe kształcenie pracowników powinno harmonijnie wiązać się z wytyczoną ścieżką kariery, tak aby zapewnić optymalne kompetencje na każdym etapie rozwoju zawodowego. To zapewniają studia podyplomowe, kursy i szkolenia.
— Często jest to przemyślany element korporacyjnej strategii personalnej, który ma zwiększyć lojalność pracowników i trwale związać ich z firmą — dodaje Barbara Korczyńska, menedżer w firmie Hays.
Właściwy dobór
Tajemnica sukcesu w budowa- niu sprawnego zespołu menedżerów tkwi w odpowiednich proporcjach.
— Jedynie 20 proc. pracowników powinna stanowić tzw. świeża krew, czyli menedżerowie z innych organizacji. Samookreślenie potrzeb kadry zarządzającej musi zostać dokładnie przeanalizowane i wymaga zestawu narzędzi, m.in. systemu ocen okresowych, testów, rozpoznania potencjału rozwojowego — wyjaśnia Barbara Korczyńska.
Kiedy cele szkoleniowe zostaną już uzgodnione, można dobrać odpowiednie programy do ich realizacji.
— Dzięki temu kładzie się nacisk na praktyczny wymiar zdobywania kolejnych umiejętności. Uczestnicy są angażowani już na etapie planowania projektu i przez to w znacznym stopniu zwiększa się efektywność tych działań — podkreśla Małgorzata Milcarz.
Zarówno na studiach, jak i kursach czy szkoleniach należy zwracać dużą uwagę na ich zawartość merytoryczną oraz wykładowców, trenerów prowadzących te zajęcia. Najbardziej wartościowe są te, które przekładają się na konkretne zyski dla firmy, czyli pozwalają zdobyć pracownikom określone kompetencje, kwalifikacje oraz pozostają na długo w ich pamięci. Cena, choć istotna, nigdy nie powinna być głównym kryterium wyboru.
Tylko dla najlepszych
Profesjonalną i skuteczną metodą pogłębiania wiedzy kierowników, menedżerów oraz specjalistów są studia podyplomowe MBA (Master of Business Administration). Przeznaczone są dla świeżo upieczonych absolwentów menedżerów lub posiadających już wieloletnie doświadczenie na wyższych stanowiskach w strukturze różnych korporacji (Executive MBA).
— Podczas zajęć studenci zdobywają szeroką wiedzę z dziedziny zarządzania. Samokształcenie w programie EMBA zwraca szczególną uwagę na praktyczny wymiar pracy osób na wysokich stanowiskach w firmach. Zajęcia odbywają się w małych grupach i polegają na rozwiązywaniu przez uczestników prawdziwych problemów, m.in. studium przypadku różnych przedsiębiorstw, oraz uczą się strategicznego spojrzenia na wszystkie aspekty ich funkcjonowania. Metoda postępowania poprzedzona jest dokładną analizą konkretnego przypadku firmy. Po niej następuje wdrożenie odpowiednich narzędzi. Ich celem jest eliminacja nieprawidłowości w organizacji — wyjaśnia Tomasz Ludwicki, koordynator programu MBA na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Przyznaje, że wymagania podczas rekrutacji na ten program są wysokie. Przeważnie kandydat musi mieć minimum 3-letnie doświadczenie zawodowe. Ponadto powinien legitymować się dyplomem wyższej uczelni oraz władać płynnie językiem angielskim. Najczęściej są to osoby na wyższych stanowiskach i zaangażowane w kluczowe projekty. Zajęcia na studiach EMBA prowadzą głównie najlepsi wykładowcy z uczelni krajowych oraz zagranicznych. Są to jednocześnie odnoszący sukcesy przedstawiciele świata biznesu.
Samodzielnie lub z pomocą
Koszty studiów lub szkoleń są bardzo różne. Te najbardziej prestiżowe, m.in. MBA, mogą sięgać nawet kilkunastu tysięcy euro.
— Istotne jest, aby najpierw ustalić budżet, który mamy do dyspozycji, a następnie szukać najlepszej opcji w danym zakresie cenowym. Jeśli pracownik decyduje się na samodzielne opłacanie swojej edukacji, wtedy możemy mieć pewność, że ma wewnętrzną motywację do rozwoju i będzie starać się dobrze wykorzystać zdobytą wiedzę. Jednak często koszty są zbyt wielkie, i dlatego pracodawca współfinansuje takie przedsięwzięcia. W zamian oczekuje lojalności. Niejednokrotnie pracownik podpisuje deklarację, w której zobowiązuje się do pozostania w firmie przez określony czas po odbytych studiach lub szkoleniach — twierdzi Barbara Korczyńska.
Jej zdaniem, rzadko dochodzi do sytuacji, aby osoba po ukończeniu kursu decydowała się na zmianę miejsca pracy.