W czwartek Mercedes ogłosił spadek marży w trzecim kwartale w porównaniu z rokiem ubiegłym, wynikający z obniżenia cen średnich samochodów i wzrostu kosztów związanych z inflacją, które wpłynęły na koszty od komponentów po koszty pracy. Volkswagen podwoił starania w dziedzinie oszczędności kosztów po rozczarowujących wynikach, które przyniosły spadek dochodów marki.
Notowania Mercedesa najniżej od maja
Notowania Mercedesa osiągnęły najniższy poziom od maja na giełdzie we Frankfurcie, a akcje spółki spadły o 5,8 proc. w tym roku. Volkswagen zmniejszył również swoją wartość giełdową, podobnie jak francuski dostawca samochodów Compagnie Plastic Omnium, który odnotował spadek o 20 proc. po obniżeniu prognozy na cały rok, wynikającej z wysokiej inflacji i spowolnienia w produkcji pojazdów elektrycznych.
Konkurencja w segmencie cenowym pojazdów elektrycznych staje się "brutalna", zauważył dyrektor finansowy Mercedesa, Harald Wilhelm. Stwierdził ponadto, że obecne otoczenie nie jest zrównoważone i zdrowe.
Spadek w odniesieniu do marek premium, takich jak Mercedes i Porsche, sugeruje, że nawet konsumenci towarów luksusowych stają się bardziej ostrożni, ponieważ inflacja pozostaje na wysokim poziomie pomimo wzrostu stóp procentowych.
W ramach bardziej ogólnego trendu Mercedes koncentruje swoje zasoby na najbardziej opłacalnych pojazdach, takich jak limuzyny Maybach, samochody sportowe AMG i SUV-y G-Wagon, jednocześnie oddalając się od mniej zyskownych modeli podstawowych, takich jak Klasa A. Średnie ceny samochodów spółki spadły z 75 400 euro w ubiegłym roku do 74 600 euro.
Volkswagen planuje oszczędności
Wolniejszy wzrost podkreśla potrzebę oszczędności, a Volkswagen planuje wprowadzenie szerokiej kampanii oszczędnościowej w ciągu kilku tygodni. Wyższe koszty odbiły się na trzecim kwartale w postaci marży na poziomie 3,4 proc., zwiększając presję na realizację planów podniesienia długoterminowych marż do 6,5 proc. do 2026 roku, co oznacza wzrost zysków o około 10 mld EUR.
Spółka prowadzi prace nad efektywnością nie tylko w przypadku marki Volkswagen, ale także w zakresie całego asortymentu marek masowych, takich jak Skoda i Seat, zaznaczył dyrektor finansowy Arno Antlitz.