Meta zainteresowana zakupem udziałów w producencie Ray-Banów

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2024-07-26 10:45

Trwająca już od kilku lat współpraca pomiędzy Meta Platforms, właścicielem Facebook, a francuską firmą EssilorLuxottica, producentem popularnych okularów Ray-Ban może zostać jeszcze wzmocniona. Amerykanie są bowiem zainteresowaniu zakupem udziałów, co pozwoliłoby im na zdynamizowanie prac na inteligentnymi okularami.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Meta Platforms zamierza powiązać się kapitałowo z EssilorLuxotica. Spekuluje się, że w grę wchodzić może zakup do 5 proc. udziałów EL. Nabycie musiałoby nastąpić poprzez zakup akcji na rynku.

Dotychczasowa współpraca miała przede wszystkim handlowy charakter. W 2021 r. Meta zaprezentowała swoje pierwsze inteligentne okulary Ray-Ban osadzone na oprawkach Wayfarer, które umożliwiają użytkownikom robienie zdjęć i nagrywanie filmów, słuchanie muzyki i odbieranie połączeń. Nowsze okulary zawierają MetaAI, asystenta sztucznej inteligencji opartego na modelu Llama AI.

Umowa z EssilorLuxottica oznaczałaby dalszy rozwój Meta na rynku wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości dla inteligentnych okularów, a jednocześnie zwiększyłaby rozpoznawalność producenta okularów i dostęp do nowych rynków i świeżego kapitału.

W reakcji na te spekulacje, cena akcji EssilorLuxotica na paryskiej giełdzie wystrzeliła, drożejąc o ponad 8 proc. To największa zwyżka w przypadku tych papierów od dwóch lat.

EssilorLuxottica jest największym na świecie producentem i sprzedawcą okularów. W pierwszym półroczu 2024 r. jego skorygowany zysk netto wzrósł o 10,6 proc. do 1,75 mld EUR przy przychodach na poziomie 13,3 mld EUR.