88 mln euro ze środków unijnych dostała Warszawa na dokończenie budowy pierwszej linii metra. Władze stolicy ponadto opracowały nowy projekt II linii metra.
"Wczoraj wieczorem zapadła decyzja o dofinansowaniu budowy I linii metra w wysokości 88 mln euro ze środków unijnych. W ten sposób sprawa I linii metra została zamknięta. W związku z tym możemy sprawniej przystąpić do budowy II linii metra" - powiedział w czwartek podczas konferencji prasowej pełniący funkcję prezydenta stolicy Kazimierz Marcinkiewicz.
Dzięki funduszom unijnym zostanie szybciej ukończony odcinek bielański. Planowane tam stacje metra: Słodowiec, Stare Bielany, Wawrzyszew i Młociny.
Jednocześnie Marcinkiewicz zaprezentował nowy projekt II linii metra. Pierwotnie przebiegać ona miała jedynie z zachodniej części miasta, z Bemowa m.in. pod ul. Górczewską, przez stację Świętokrzyska, tunelem pod Wisłą do stacji Stadion, a następnie do Dworca Wileńskiego i dalej przez Targówek na Bródno.
Proponowana II linia będzie składała się z czterech odcinków: zachodniego, centralnego oraz praskiego: północnego i południowego. Oznacza to, że po prawej stronie Wisły linia będzie się rozgałęziać. Część podziemnych pociągów pojedzie w kierunku Tarchomina, a pozostałe w stronę Gocławia.
"Zmieniliśmy przebieg II linii metra. Odcinek po prawej stronie Wisły będzie przebiegał od Warszawy-Wileńskiej, poprzez Tarchomin w kierunku północnym. Jednocześnie drugi odcinek będzie od stacji Stadion i Warszawa - Wschodnia w kierunku południowym. Oba mają długość 6-7 km. Odcinki te stanowić będą integralną część II linii metra. W ten sposób cała Praga zostanie objęta metrem" - powiedział Marcinkiewicz. Dodał, że odcinek w kierunku zachodnim ma również ok. 7 km. na południe -pierwotnie przebiegać tam miała III linia metra
Centralny odcinek łączący Rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim ma być finansowany ze środków unijnych. Jego długość to ok. 6 km, na którym zbudowanych zostanie 7 stacji.
"Zwróciłem się z prośbą do premiera Jarosława Kaczyńskiego o dofinansowanie w wysokości 500 mln euro trzech pozostałych odcinków. To byłyby środki wystarczające do realizacji całej inwestycji" - podkreślił były premier. Jego zdaniem na metro zostanie przyznana kwota 750 mln euro - ok. 250 mln euro na każdy z trzech odcinków. "Rząd w tej sprawie podejmie decyzję jeszcze we wrześniu" - podkreślił.
Według Marcinkiewicza budowa centralnego odcinka rozpocznie się w pierwszej połowie 2008 r. Otwarcie części wschodniej planowane jest na lata 2012-13.