MF: zmiany w ulgach obniżą "klin podatkowy" i pozytywnie wpłyną na PKB

PAP
opublikowano: 28-08-2014, 14:15

Zapowiedziane przez premiera Donalda Tuska zmiany w ulgach na dzieci obniżą "klin podatkowy" mniej zarabiających rodzin z dziećmi i pozytywnie wpłyną na wzrost PKB, ocenia wiceminister finansów Artur Radziwiłł.

"Klin podatkowy" to różnica między tym, co dostaje pracownik (netto), a co płaci pracodawca (brutto - z wszystkimi obciążeniami wynagrodzenia z tytułu ubezpieczeń społecznych i podatkiem).

W środowym wystąpieniu premier zapowiedział wprowadzenie zmian w podatkach i świadczeniach społecznych. Rząd proponuje wprowadzenie minimalnej kwoty waloryzacji. Kwota ta wynosi 36 zł. Rozszerzona ma być również ulga na dzieci – zapowiedziano zwiększenie kwoty odpisu na trzecie, czwarte i kolejne dziecko o 20 proc. oraz wprowadzono pełne wykorzystanie ulgi, czyli odpisanie pełnej kwoty, niezależnie od dochodów.

Zgodnie z danymi rządowymi łączny koszt proponowanych rozwiązań to ok. 4,7 mld zł, czyli ok. 0,3 proc. PKB, z czego koszt rozszerzenia ulg to 1,1 mld zł, a koszt waloryzacji to 3,6 mld zł. Sama modyfikacja zasad waloryzacji to 1,7 mld zł.

"Niewątpliwie zaproponowane zmiany obniżają +klin podatkowy+ dla relatywnie mniej zarabiających rodzin z dziećmi. To będzie miało pozytywny skutek dla rynku pracy i w konsumpcji. Będzie zatem pozytywnie wspierało wzrost gospodarczy" - powiedział dziennikarzom Radziwiłł.

Analitycy oceniają, że wprowadzenie rządowych planów zmiany waloryzacji emerytur oraz ulg na dzieci powinno w niewielkiej skali ożywić popyt. Dodatkowe środki trafią bowiem do grupy osób najmniej zarabiających, przeznaczających nowe dochody na konsumpcję. Skala wpływu propozycji rządowych na PKB będzie jednak niewielka - 0,1-0,2 pkt proc.

Radziwiłł poinformował też, że cel zmian nie ma charakteru makroekonomicznego, ale społeczny. "Zaprezentowane wczoraj przez premiera zmiany w ulgach na dzieci powinny przyczynić się do poprawy wskaźników dzietności, wpisują się też w redukcję ubóstwa" - uważa wiceminister finansów. Dodał, że "cele zaproponowanych przez rząd zmian w ulgach nie mają charakteru makroekonomicznego, ale przede wszystkich charakter społeczny". "Oczywiście cieszy nas, że przy okazji wpłyną one pozytywnie na konsumpcję" - mówił.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane