Microsoft jest postrzegany jako lider w wykorzystywaniu generatywnej sztucznej inteligencji, m.in. dzięki inwestycjom w firmę OpenAI (odpowiedzialną za stworzenie Chatu GPT). Jednakże wprowadzanie na rynek kluczowych produktów, takich jak asystent Copilot dla firm, wyceniony na 30 USD miesięcznie, przebiega wolniej niż zakładano. Analitycy Morgan Stanley zwracają uwagę na obawy wokół wyników Microsoftu, wskazując na rosnące wydatki kapitałowe, spadki marż, brak wyraźnych dowodów na zyski z AI oraz komplikacje wynikające z niedawnych zmian w strukturze finansowej firmy.
Wyniki te będą pierwszymi, odkąd firma w sierpniu zmieniła sposób raportowania wyników, aby lepiej odzwierciedlały sposób zarządzania jej segmentami. Zmiana ta utrudniła jednak ocenę wyników za ostatni kwartał. Od czasu ostatniego raportu w lipcu akcje Microsoftu wzrosły o zaledwie 1 proc., co jest znacznie słabszym wynikiem w porównaniu do indeksu S&P 500, który zyskał około 14 proc. w ciągu roku.
Jednostka chmurowa Microsoft Azure prawdopodobnie wzrosła o 33 proc. w pierwszym kwartale fiskalnym zakończonym 30 września, co jest zgodne z oczekiwaniami firmy, choć nieco niższe niż w czwartym kwartale. Wzrost Azure napędzany przez AI wyniósł w czwartym kwartale 11 punktów procentowych, ale całkowity rozwój biznesu zwalnia. Microsoft przewiduje jednak, że wzrost Azure przyspieszy w drugiej połowie roku fiskalnego.
Według analityków LSEG przychody Microsoftu w ostatnim kwartale wzrosły o 14,1 proc., osiągając 64,51 mld USD. Microsoft, podobnie jak inni liderzy w branży AI, zapowiedział, że wydatki na tę technologię pozostaną wysokie. Szacuje się, że w kwartale wrześniowym wydatki kapitałowe wzrosły aż o 71,7 proc., do poziomu 19,23 mld USD. Mimo to zainteresowanie Copilotem okazało się niższe niż oczekiwano.
Badanie Gartnera, obejmujące 152 firmy z sektora IT, wykazało, że większość z nich zatrzymała się na etapie pilotażowym we wdrażaniu Copilota. Jednak niektórzy analitycy uważają, że nowe funkcje Copilota, takie jak możliwość tworzenia autonomicznych agentów AI, mogą zwiększyć zainteresowanie tym narzędziem i przyspieszyć jego przyjęcie.