Mieszkań przybywa, popyt nie rośnie

EG
opublikowano: 06-07-2012, 00:00

Pierwsze półrocze upłynęło po znakiem zwiększonej podaży mieszkań.

Według wstępnych danych firmy analitycznej REAS, sprzedaż mieszkań w pierwszym półroczu w największych miastach była stabilna. Gwałtowanie wzrosła jednak podaż.

None
None

Tylko w II kwartale deweloperzy wprowadzili do sprzedaży rekordową od czasów hossy liczbę mieszkań. W Warszawie było to 4,9 tys., najwięcej od IV kwartału 2007 r.

— To częściowo efekt ucieczki przed ustawą deweloperską, która nakłada na deweloperów konieczność zakładania dla nowych inwestycji rachunków powierniczych, mimo że cały system bankowy nie jest do tego przygotowany. Myślę więc, że w drugiej połowie roku nowa oferta będzie bardzo mała — mówi Katarzyna Kuniewicz, szefowa działu badań firmy REAS. Jednak, jak dodaje analityk, za tymi danymi zaskakująco rzadko stoją tzw. sztuczne wprowadzenia. Żeby inwestycja nie była objęta obowiązkiem prowadzenia rachunku powierniczego, wystarczy, by deweloper poinformował klientów o możliwości kupna mieszkania z bardzo odległym terminem oddania.

— W dużych miastach zdarzają się inwestycje z terminem 2017 czy 2018 r. Tego nie widać w stolicy. W efekcie rośnie i tak duża podaż przy dość stałym popycie. W Warszawie liczba mieszkań w ofercie przez ostatnie lata skoczyła z 15,5 tys. do 21 tys. Nie jest to dobra informacja dla deweloperów — dodaje Katarzyna Kuniewicz.

Z półrocznych wyników sprzedaży nie jest zadowolony Piotr Stefaniak, prezes trójmiejskiego dewelopera Inpro.

— Maj był słaby, bo dużo było w nim wolnych dni. Coraz częściej klienci rozwiązują umowy, bo nie dostali kredytu. Liczę jednak, że bankowcy zmienią politykę. Tak jak to się już kilka razy zdarzało. Sprzedaż osłabiły także formalnościwprowadzone przez ustawę deweloperską, ale ten akurat problem mamy już za sobą — mówi Piotr Stefaniak.

Sprzedaży nie sprzyjają wakacje. Zbigniew Juroszek, prezes cieszyńskiego Atalu, spodziewa się większego ożywienia jesienią.

— Wielu deweloperów, chcąc stymulować popyt oraz wyprzedać gotowe mieszkania, proponuje atrakcyjne promocje i rabaty. W drugiej połowie roku nie prognozujemy zastoju ani radykalnych obniżek, tym bardziej że to ostatnie miesiące funkcjonowania programu „Rodzina na swoim” — mówi Zbigniew Juroszek.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: EG

Polecane