Mieszkaniówka trzyma fason

opublikowano: 03-01-2021, 20:00

W 2020 r. deweloperzy oddali więcej mieszkań, ale rozpoczęli mniej budów. Mimo to z nadzieją patrzą w przyszłość.

Wynik 126 tys. lokali oddanych przez deweloperów do użytku od stycznia do listopada 2020 r. poprawił ubiegłoroczne statystyki o 6 proc. Są to jednak mieszkania, których budowę rozpoczęli dwa lata wcześniej. Mniej jest nowych budów, choć według danych z listopada spadek raczej nie przekroczy 10 proc., a według prognoz Polskiego Związku Firm Deweloperskich (PZFD) z początku lockdownu miał wynieść nawet kilkanaście.

PZFD podkreśla, że listopadowe statystyki świadczą o poprawie w porównaniu z poprzednim miesiącem, co sugeruje odrabianie strat przez branżę i jest dobrą prognozą na 2021 r. Deweloperzy, którzy odpowiedzieli na pytania “PB”, również wyrażali zadowolenie z wyników osiągniętych w tak nieprzewidywalnych okolicznościach, jakie przyniósł 2020 r.

Czas niepewności

– Największym wyzwaniem w 2020 r. była nieprzewidywalność związana z pandemią. Miało to wpływ na każdy obszar naszej działalności – mierzyliśmy się z ograniczeniami w funkcjonowaniu biur sprzedaży, obawami klientów, którzy wstrzymywali się z decyzjami dotyczącymi zakupu mieszkania, a także z opóźnieniami administracyjnymi – mówi Paweł Ruszczak, członek zarządu ds. finansowych Develii.

Deweloperzy zostali zmuszeni do zmian związanych z przejściem na tryb pracy zdalnej. Spotkania online z doradcą i prezentacja w tym kanale oferty okazały się rewolucją w tradycyjnej branży. Według Joanny Chojeckiej, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w firmie Robyg, takie rozwiązania, jak video chat, oferta online, a nawet elektroniczne podpisanie umowy, stały się dziś standardem, który zostanie już na zawsze.

Niezależnie od otwarcia się na nowe kanały komunikowania się z rynkiem firmy realizowały własne cele – budowały banki ziemi, emitowały obligacje, dokonywały akwizycji. Michał Melaniuk, dyrektor zarządzający inwestycjami mieszkaniowymi w Cordia Polska i prezes Polnordu, do największych wyzwań w minionym roku zalicza integrację zespołów obu firm. Andrzej Gutowski, wiceprezes, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Ronson Development, zwraca uwagę na zainteresowanie obligacjami. Spółka zamierzała pozyskać do 55 mln zł, ale w związku z dużym zainteresowaniem inwestorów kwota emisji wyniosła 100 mln zł, podczas gdy popyt przekroczył 150 mln zł.

Optymistyczne prognozy

Zdaniem deweloperów z wyjątkiem pierwszego lockdownu popyt na mieszkania nie osłabł. Zbigniew Juroszek, prezes Atalu, uważa, że niezaspokojone potrzeby mieszkaniowe Polaków, rosnące aspiracje życiowe oraz chęć poprawy warunków lokalowych pozwalają branży patrzeć w przyszłość z optymizmem.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Dlatego w nadchodzących kwartałach zakładamy dalszy rozwój. Potencjał jest duży – mówi Zbigniew Juroszek.

Andrzej Oślizło, prezes Develii, nadzieje wiąże z dużym zainteresowaniem ofertą ze strony klientów indywidualnych i funduszy mieszkań na wynajem instytucjonalny [PRS = private rented sector – red.].

– Zainteresowanie obserwujemy zarówno ze strony osób chcących kupić mieszkanie dla siebie, jak też inwestycyjnie. Popyt będzie wspierany przez niskie stopy procentowe. Nadzieją i szansą jest także duża aktywność w segmencie PRS – mówi Andrzej Oślizło.

Deweloperzy nie obawiają się też spadku cen w tym roku.

– Spodziewamy się raczej ustabilizowania cen. Klienci szukają coraz lepszych projektów, z balkonami i tarasami, w dobrych lokalizacjach. Oczekują dobrze zaprojektowanych mieszkań, by w razie potrzeby korzystać z nich także w ramach pracy zdalnej – mówi Joanna Chojecka.

Silnym trendem w budownictwie mieszkaniowym mogą się też okazać inwestycje oparte na założeniach zrównoważonego budownictwa. Niektórzy deweloperzy, np. Lokum Deweloper, już wpisali je do swojej strategii.

– Pod nowe inwestycje wybieramy tereny poprzemysłowe, na których planujemy gruntowną rewitalizację. Nasza strategia opiera się na budowaniu kompleksowych inwestycji z dużą ilością zieleni, wprowadzaniu ekologicznych i energooszczędnych rozwiązań – mówi Bartosz Kuźniar, prezes Lokum Deweloper.

Trochę obaw

Optymizm co do dalszych losów branży mieszkaniowej, która dobrze poradziła sobie w 2020 r., studzi wciąż trwająca pandemia.

– Tym, co może nam przeszkodzić, jest rozwój pandemii COVID-19. Mamy jednak nadzieję, że masowe szczepienia ograniczą liczbę zachorowań i pozwolą na powrót do normalnego funkcjonowania – mówi Michał Melaniuk.

Zdaniem Andrzeja Gutowskiego obawy branży dotyczą też możliwych skutków pandemii, która uderzyła w wiele innych branż.

– Ich pracownicy byli, są i mamy nadzieję, że będą naszymi klientami. Obawiamy się efektu domina. Realną obawą jest to, że poziom sprzedaży może być niższy właśnie przez czynniki zewnętrzne, na które nie będziemy mieć wpływu: ogólną sytuację ekonomiczną, stan optymizmu konsumenckiego itp. – mówi Andrzej Gutowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane