Migracja do rejestru z przeszkodami

Iwona Jackowska
opublikowano: 2011-11-29 00:00

Jeszcze kilkaset gmin nie rozpoczęło przenoszenia danych przedsiębiorców do centralnej ewidencji. Został miesiąc

Już ponad 60 tys. przedsiębiorców zarejestrowało się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jednocześnie trwa przenoszenie tam danych firm wpisanych wcześniej do ewidencji gminnych.

Przekazuje je obecnie 1810 gmin, a 669 nie wprowadziły jeszcze ani jednego wpisu do aplikacji systemu SAGED, gdzie dane są tymczasowo przechowywane i poddawane weryfikacji przez Ministerstwo Gospodarki (MG), zanim zostaną umieszczone w CEIDG.

Resort zapowiada, że zwróci się do gmin w sprawie przekazywania do centralnego rejestru wpisów przedsiębiorców znajdujących się w ich dotychczasowych ewidencjach. Czasu jest na to niewiele — muszą to zrobić do końca grudnia 2011 r.

Centralna ewidencja

Centralną ewidencję uruchomiono 1 lipca 2011 r. Od tego dnia osoby fizyczne podejmujące działalność gospodarczą rejestrują ją właśnie w CEIDG. Można to zrobić przez internet, można też złożyć na papierze odpowiedni wniosek w urzędzie gminy, ale również wtedy wpis trafi do centralnego rejestru.

Od przyszłego roku muszą się tam znaleźć dane wszystkich firm osób fizycznych w kraju — nowych i wpisanych do gminnych ewidencji działalności gospodarczej przed 1 lipca 2011 r.

Przed tą datą zgromadzono w nich blisko 3,2 mln wpisów przedsiębiorców, które powinny być przekazane do CEIDG. Z 2479 organów ewidencyjnych, które zarejestrowały się w aplikacji służącej do migracji danych do CEIDG, 1810 gmin już je przekazuje do systemu SAGED, w którym są one weryfikowane przed umieszczeniem w centralnym rejestrze. Nie odbywa się to jednak bez kłopotów.

Firmy bez NIP

Do najpoważniejszych problemów należy brak we wpisach części przedsiębiorców ich numerów NIP i PESEL. Kiedyś nie mieli obowiązku ich podawać, a obecnie, mimo apeli, nie wszyscy aktualizują dane. To jest istotna bariera migracyjna. Przedstawiciele gmin nie wiedzą, czy i kiedy dane z takimi brakami zostaną przyjęte przez system CEIDG.

— Dane, które przekazują gminy na obecnym etapie, muszą spełniać konieczne minimum walidacyjne, które umożliwi jednoznaczne zidentyfikowanie przedsiębiorcy — mówi Sebastian Christow, dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej Ministerstwa Gospodarki.

Oprócz imienia i nazwiska, ewentualnie nazwy firmy, konieczne jest podanie PESEL i NIP. Przekazanie przez gminy danych bez podstawowych numerów identyfikacyjnych nie jest możliwe. Powinny zatem uzupełnić w swoich rejestrach maksymalnie dużo informacji, wzywać przedsiębiorców do uzupełnień, a tam, gdzie potrzeba, przeprowadzić postępowania z tym związane.

Dodaje, że zgodnie z nowymi przepisami, podstawowym numerem identyfikacyjnym jest NIP. Niezależnie od tego resort gospodarki prowadzi prace nad możliwością uzyskania numerów identyfikacyjnych z innych rejestrów (np. MF/NIP) i stara się o szerszy dostęp do bazy PESEL, aby gminy mogły przejść dalsze etapy migracji danych w systemie. Zdarza się, że gminy przekazują do migracji wpisy osób zmarłych.

— Powinny pod tym kątem przefiltrować informacje zawarte w swoich ewidencjach przed wprowadzeniem do systemu SAGED — zauważa przedstawiciel MG. Jeśli jednak dane wadliwe (z tego czy innych powodów) znalazły się w CEIDG, urzędnik gminy powinien zgłosić wniosek o wykreślenie lub sprostowanie, a odpowiedni departament ministerstwa przeprowadzi dalsze postępowanie.

Weryfikacja w systemie

System umożliwia gminom weryfikację, które z przekazanych wpisów zawierają braki i nie mogą być przesłane z aplikacji SAGED do centralnej ewidencji. Dysponują uprawnieniami i narzędziami, które pozwalają obejrzeć raport „Wpisy w SAGED niemigrowane do CEIDG”. Można dzięki temu wykryć np. brak numerów identyfikacyjnych czy nazwiska w oznaczeniu przedsiębiorcy.

Jeśli gminy nie zdążą

Prawo działalności gospodarczej przewiduje m.in., że gmina może wykreślić z urzędu wpis zawierający dane niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy. Zgodnie z orzecznictwem dotyczy to także niezgodności ze stanem prawnym. — W związku z tym nic nie stoi na przeszkodzie, aby w przypadku stwierdzenia, że dany wpis nie został zaktualizowany, gmina wszczęła stosowne postępowanie administracyjne — mówi Sebastian Christow. W przypadku wpisów z niepełnymi danymi, które ostatecznie muszą zostać przyjęte przez CEIDG przez końcem 2011 r., przedsiębiorcy nie utracą możliwości prowadzenia działalności gospodarczej — zapowiada resort gospodarki. Będą oni mogli wykonywać działalność na podstawie dotychczasowego wpisu.

JUŻ PISALIŚMY

„PB” z 13.10.2011 r.

O nieaktualnych danych firm pisaliśmy w „Pulsie Biznesu” 13 października 2011 r. Gminy już wtedy apelowały do przedsiębiorców o skorygowanie i uzupełnienie brakujących informacji, przede wszystkim o aktualne kody PKD 2007 oraz numery NIP i PESEL. Jednak tylko niektórzy dokonali koniecznych zmian. Jeśli pozostali tego nie zrobią, do centralnego rejestru trafią ich nieaktualne dane. I takie będą widoczne dla wszystkich. CEIDG jest zbiorem jawnym. W ocenie przedstawicieli resortu gospodarki, tacy przedsiębiorcy mogą być postrzegani jako niewiarygodni kontrahenci.