Umowę o dopłatach do budowy niektórych typów statków morskich podpisali w czwartek minister gospodarki i pracy Jacek Piechota oraz prezes Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) Andrzej Dorosz - poinformował w komunikacie rzecznik prasowy BGK, Maciej Tekielski.
"Dopłaty mają być wypłacane do kontraktów zawartych po 24 października 2002 r., lecz przed dniem 31 marca br. Dopłaty w poszczególnych latach będą wypłacane w miarę możliwości budżetowych. Na rok bieżący przewidziano 110 mln zł na ten cel" - czytamy w komunikacie.
Podpisana w czwartek umowa jest związana z realizacją ustawy o dopłatach do umów na budowę niektórych typów statków morskich. Zgodnie z prawem, organem udzielającym dopłaty jest minister właściwy do spraw gospodarki. Natomiast BGK dokonuje oceny wniosków, zawiera ze stoczniami umowy o dopłatę oraz monitoruje ich wykonanie.
Ustawa umożliwia polskim stoczniom korzystanie z dopłat do umów na budowę statków na takich samych zasadach jak w innych krajach UE, a tym samym zrównanie ich szans konkurowania na globalnym rynku.
Ponieważ Korea Płd. nie wypełniła wcześniej zobowiązań mających na celu przywrócenie uczciwych warunków konkurencji, Rada Wspólnoty wydała rozporządzenie o możliwości dopłaty - w wysokości maksimum 6 proc. wartości kontraktu - na budowę czterech typów statków: chemikaliowców, kontenerowców, produktowców oraz statków typu LNG. Z tej formy pomocy korzystają stocznie niemieckie, holenderskie, włoskie, francuskie, duńskie i hiszpańskie. Te same warunki znalazły się w polskiej ustawie.
Jak czytamy w komunikacie, trzy polskie stocznie (Stocznia Szczecińska Nowa, Stocznia Gdynia i Stocznia Gdańska) realizują kontrakty zawarte przy innych założeniach rynkowych, dotyczących m.in. cen stali i kursów walut. Pozyskanie dodatkowego finansowania jest warunkiem terminowej realizacji kontraktów i minimalizacji potencjalnych strat.
BGK został ustawowo wskazany do pośredniczenia w realizacji dopłat, ponieważ jednym z jego podstawowych celów jest wspieranie rządowych programów społeczno-gospodarczych. Ponadto, BGK uczestniczy w działaniach restrukturyzacyjnych sektora stoczniowego i jest zaangażowany w finansowanie polskich stoczni i firm z nimi kooperujących. mmt/ pwd/