MKiŚ: firmy z sektora produkcji i handlu paliwami do roku 2035 nie są zagrożone

PAP
opublikowano: 2023-04-14 18:31

Firmy z sektora handlu i produkcji paliw w Polsce do roku 2035 wydają się być niezagrożone - stwierdził dyrektor departamentu ropy i gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Przemysław Bryksa. Popyt na paliwa węglowodorowe będzie się utrzymywał i wzrośnie znaczenie produkcji petrochemicznej - dodał.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W piątek podczas posiedzenia sejmowej podkomisji stałej ds. ropy naftowej i gazu ziemnego posłowie zapoznali się z informacją na temat planów rozwoju sektora paliw ropopochodnych w Polsce do roku 2035 w kontekście możliwych ograniczeń w sprzedaży aut spalinowych. Zgodnie z planami Komisji Europejskiej po 2035 roku wejdą w życie przepisy zakładające, by nowe samochody były zeroemisyjne. Posłowie chcieli się dowiedzieć, jakie działania podejmuje rząd i PKN Orlen by przygotować się do tego.

“Rynek pojazdów tradycyjnych nie zostanie zablokowany”

Według dyrektora departamentu ropy i gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Przemysława Bryksy regulacja nie zakłada zakazu sprzedaży i rejestracji pojazdów spalinowych, a nieopłacalność ich produkcji. Wyjaśnił, że wpływ regulacji unijnej ukierunkowany jest na producentów pojazdów i stworzenie dla nich wymogów regulacyjnych związanych z produkcją nowych pojazdów w zakresie limitów emisji. "To nie zablokuje rynku funkcjonowania pojazdów tradycyjnych w Polsce" - zaznaczył.

"Pozycja firm z sektora handlu i produkcji paliw w Polsce nawet sięgając do roku 2035 wydaje się być niezagrożona. Polskie rafinerie mają przed sobą bardzo dobry okres w funkcjonowaniu nie tylko dlatego, że popyt na paliwa węglowodorowe będzie się utrzymywał. Będzie wzrastało znaczenie produkcji petrochemicznej. Przerób ropy naftowej w Polsce jest niezagrożony, wydaje się, że może nawet rosnąć, stąd inwestycje w tym zakresie są oczekiwane i pożądane" - stwierdził Bryksa. Dodał, że z analizy Instytutu Transportu Samochodowego, którymi dysponuje resort wynika, że po 2035 r. udział paliw węglowodorowych w miksie energetycznym będzie nadal znaczący.