Modernizowane lotnisko w Gliwicach ma zacząć działać w I kw. 2020 r.

  • PAP
opublikowano: 03-10-2019, 20:28

Modernizowane lotnisko w Gliwicach jest prawie gotowe – podał w czwartek gliwicki magistrat. Po zakończeniu fazy odbiorów technicznych i lotniczych ma zacząć działać w I kw. 2020 r., umożliwiając m.in. obsługę lotów biznesowych i tzw. małego ruchu cargo.

Prace na lotnisku, mającym dotąd charakter sportowy, trwają od około roku. Jak wynika z czwartkowej informacji miasta, powstały już m.in. utwardzona droga startowa o długości 920 m, którą w przyszłości będzie można wydłużyć do 1,3 km, drogi kołowania i płyta postojowa, a także parkingi i drogi dojazdowe. Gotowa jest też ścieżka rowerowa wokół lotniska.

Wykonawca robót – Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów (PRUiM) w Gliwicach – ma jeszcze do wykonania m.in. drogę dojazdową i zaplecze do sterowania oświetleniem lotniska.

Rozbudowa lotniska jest finansowana przez miasto, a realizowana przez miejską spółkę - Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR). Od rozpoczęcia inwestycji samorząd podwyższył pod kątem tego przedsięwzięcia kapitał zakładowy GAPR o ok. 17 mln zł.

Wcześniej GAPR otrzymał też aportem miejskie grunty o powierzchni ok. 42 ha, wchodzące w skład lotniska (kupione od Aeroklubu Gliwickiego), a przeznaczone na jego rozbudowę.

Po modernizacji obiekt ma zyskać status lotniska publicznego o ograniczonej certyfikacji, pozwalający na wykorzystywanie go m.in. dla lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchu cargo. Zgodnie z planami miasta ma to być port, z którego będą korzystali np. związani z nim inwestorzy, których zakłady znajdują się np. w gliwickiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Gliwickie lotnisko będzie też przeznaczone na potrzeby publicznego transportu lotniczego (choć na mniejszą skalę), turystycznego i cargo oraz sportów lotniczych. Na jego terenie rozwijać się też będą ośrodki szkolenia lotniczego

Atutem lotniska jest duża koncentracja w okolicy specjalistycznych usług dla małych samolotów i bliskość centrum Nowe Gliwice, gdzie działają firmy sektora nowych technologii. Gliwice są też dobrze skomunikowane - znajduje się tu m.in. węzeł autostrad A1 i A4, a nieco dalej także Drogowej Trasy Średnicowej, przebiegającej przez miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) do Katowic.

W pobliżu modernizowanego portu mają ulokować się podmioty związane z lotnictwem - nabywców znalazły już nieruchomości inwestycyjne w północno-wschodniej części obiektu. Po południowej stronie nowej drogi startowej Agencja dysponuje kolejnymi gruntami, które w przyszłości – jako kolejne tereny inwestycyjne - będą przylegały do południowej obwodnicy miasta.

Lotnisko w Gliwicach jest terenem Aeroklubu Gliwickiego oraz GAPR. Miejska spółka jest również głównym udziałowcem Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego – ośrodka, zajmującego się wytwarzaniem i badaniem kompozytowych elementów konstrukcyjnych.

Niezależnie od inwestycji miasta, inwestycję przy lotnisku przygotował Aeroklub Gliwicki. Dofinansowany środkami unijnymi projekt aeroklubu zakłada rozbudowę i przebudowę istniejących obiektów poprzemysłowych, w ramach rewitalizacji dawnych warsztatów lotniczych, na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej - wraz z zagospodarowaniem terenu i budową infrastruktury technicznej.

GAPR jako inwestor zastępczy zajął się wyłonieniem wykonawców robót budowlanych i dostaw pod kątem tej inwestycji. Początek prac budowlanych zaplanowano na październik.

W czwartek miasto podało, że w ramach Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej powstanie m.in. pracownia modelarska, wyposażona w najwyższej klasy urządzenia. W 2020 r. ma się rozpocząć budowa przy lotnisku toru modelarskiego przeznaczonego dla modeli na uwięzi, o parametrach umożliwiających rozgrywanie mistrzostw Polski i zawodów zaliczanych do Pucharu Świata.

Aeroklub Gliwicki jest też strategicznym partnerem gliwickiego Zespołu Szkół Samochodowych, w zakresie m.in. rozwijanego od 10 lat kształcenia uczniów w zawodzie technik mechanik lotniczy. Obecnie szkoła zacieśnia współpracę z Politechniką Śląską. Od tego roku szkolnego część zajęć lekcyjnych i egzaminów ma odbywać się w dwóch budowanych hangarach nowego Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej (ATO).

Oprócz uczniów, w ATO będą szkolić się przede wszystkim studenci politechnicznego kursu lotniczego. Pod tym kątem uczelnia kupiła dwa certyfikowane dwumiejscowe samoloty szkolno-treningowe.

Lotnisko w Gliwicach ma ponad 100 lat - zaczęło działać w 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy