Jak tłumaczą founderzy Mooveno, Tomasz Czerniejewski i Natalia Gajkowska, przejście od flot do benefitów to naturalna droga rozwoju w zakresie dostarczanych usług dla klientów korporacyjnych. „Naszym celem jest zapewnienie codziennej mobilności pracowników, gdyż rynek pracy i oczekiwania zatrudnionych osób cały czas podlegają zmianom. W wielu krajach Unii Europejskiej mobilność przestała być już tylko kwestią pojazdów firmowych i stała się elementem strategii i szerszego doświadczenia na rzecz pracownika oraz czynnikiem wpływającym na jego decyzję o wyborze pracodawcy.” – podkreślają Czerniejewski i Gajkowska.
Obecnie firmy nie są w stanie zapewnić wszystkim samochodu służbowego, coraz więcej osób rezygnuje też z posiadania auta prywatnego. Praca hybrydowa staje się normą, a koszty codziennych dojazdów stale rosną. Zatem dostęp do elastycznych form transportu to już nie luksus, lecz codzienna potrzeba. Właśnie w odpowiedzi na te wyzwania, celem Mooveno stało się stworzenie kompleksowego narzędzia, które znacząco upraszcza codzienne dojazdy do pracy oraz wykonywanie zadań służbowych w terenie.
Jak działa Mooveno.City?
Nowa usługa to aplikacja all-in-one oparta na architekturze Mastercard, w której pracownik korzysta z karty bankowej zasilanej przez pracodawcę. Środki dostępne w aplikacji mogą służyć wyłącznie do opłacania usług związanych z transportem. Począwszy od wszelkich usług komunikacji miejskiej, poprzez kolej, autobusy dalekobieżne, a skończywszy na przejazdach z kierowcą (Uber, Bolt, iTaxi, Freenow), carsharingu czy miejskich rowerach i hulajnogach.
Pracodawca ustala miesięczny budżet dostępny dla pracownika (najczęściej jest to przedział od 100 do 500 zł) oraz zasady wykorzystania środków. Może różnicować poziomy dopłaty w zależności od potrzeb firmy. Całość rozliczana jest automatycznie, w ramach jednej faktury i jednego przelewu w miesiącu. Co równie istotne, aplikacja Mooveno.City umożliwia raportowanie emisji CO₂zgodnie z wymogami unijnej dyrektywy CSRD oraz integruje się z systemami HR oraz księgowymi, co znacząco ogranicza nakład prace administracyjną.
„Dla pracodawcy to ogromne ułatwienie” – tłumaczy Natalia Gajkowska. – „Firma nie musi już wydawać i administrować setkami czy nawet tysiącami kart płatniczych o nieograniczonym zasięgu akceptacji. Nie musi też zbierać i rozliczać paragonów czy pojedynczych, drobnych transakcji. Wszystko dzieje się automatycznie, a my dostarczamy pełny raporty i dane do rozliczeń.”
Nowy etap rozwoju to przejęcie MOBU Mobility Solutions
W połowie 2025 roku Mooveno ogłosiło przejęcie startupu MOBU Mobility Solutions, rozwijającego technologie integracji transportu miejskiego i systemów płatności w modelu MaaS (Mobility as a Service).
Tomasz Czerniejewski wyjaśnia, że decyzja o przejęciu była strategicznym krokiem w kierunku przyspieszenia rozwoju firmy. „MOBU opracowało kompletną warstwę technologiczną do agregacji usług transportu miejskiego w ramach jednego narzędzia. To pozwoli nam przyspieszyć rozwój Mooveno i zaoferować jeszcze lepsze doświadczenie użytkownika, od aplikacji aż po zaplecze administracyjne.”
Połączenie zespołów ma charakter komplementarny. Jak dodaje: „Mooveno wnosi doświadczenie operacyjne i klientów korporacyjnych, a MOBU – know-how i elastyczną infrastrukturę integracji.”
Przejęcie to również wyraźny sygnał, że Mooveno nie postrzega benefitu mobilnościowego jako niszowego dodatku, lecz jako pełnoprawny element ekosystemu korporacyjnej mobilności, łączącego rozwiązania ESG i nowoczesne praktyki HR.
Dlaczego mobilność, a nie owocowe czwartki?
Tradycyjne benefity, takie jak karty sportowe czy prywatna opieka medyczna, od lat stanowią standard, a ich rzeczywista wartość dla pracowników sukcesywnie maleje. Analizy wskazują, że znaczna część zatrudnionych korzysta z nich sporadycznie co oznacza niską efektywność w stosunku do nakładów pracodawcy. Codzienna mobilność jest potrzebą uniwersalną, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy trybu życia, a badania pokazują, że 90% pracowników przynajmniej raz w miesiącu korzysta z transportu miejskiego, współdzielonego lub publicznego.
„Benefit powinien być elastyczny i dostępny dla wszystkich” – podkreśla Natalia Gajkowska. „Każdy pracownik nie użytkujący auta firmowego, jakoś musi dotrzeć do biura, na spotkanie czy szkolenie. Nie ma ryzyka, że środki się zmarnują, bo przechodzą na kolejne miesiące. Mooveno.City to benefit, który odpowiada na realne potrzeby pracowników.”
Warto mieć na uwadze fakt, że korporacyjna mobilność staje się coraz ważniejszym elementem polityki ESG. Wydatki ponoszone przez firmę można zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodu, a dane związane z emisją CO₂ z dojazdów do pracy można włączyć do raportów niefinansowych, co staje się wymogiem w kontekście CSRD.
Korzyści dla pracodawców
Po stronie przedsiębiorstw w nowym beneficie najważniejszy jest szeroki dostęp do usług, efektywność całego programu, dostępność w całej Polsce oraz jego prostota. Rozliczenia odbywają się raz w miesiącu, a wszystkie wydatki stanowią w 100% koszt pracodawcy. „Mobilność staje się częścią strategii employer brandingu” – zauważa Tomasz Czerniejewski. „To sygnał dla pracowników, że firma rozumie ich potrzeby, wspiera nowoczesne, ekologiczne formy przemieszczania się i realnie inwestuje w komfort pracy”.
Ostatnie opublikowane raporty Colliers czy CBRE pokazują, że pracodawcy szukają atrakcyjnych zachęt, które mogą pomóc w powrocie pracowników do biur. Mooveno.City doskonale wpisuje się w ten trend, zapewniając pracownikom wsparcie w codziennej mobilności i dotarciu do biura, sklepu, magazynu czy choćby na plac budowy, będący miejscem naszej pracy.
Jako firma specjalizująca się w kreowaniu nowoczesnych przestrzeni biurowych obserwujemy rosnący popyt na nowe powierzchnie biurowe – takie, które wspierają współpracę, kreatywność i integrację zespołów. Oznacza to, że pracownicy wracają do biur na stałe, w modelu hybrydowym, który stał się kluczowym elementem strategii biznesowych wielu organizacji. Właśnie dlatego jednym z wyzwań pracodawców jest dziś zachęcenie pracowników do korzystania z biura, m.in. poprzez oferowanie benefitów mobilności, które ułatwiają codzienne dojazdy i podnoszą komfort pracy.
Michał Cedler, Członek Zarządu w Muniak sp. z o. o.
Perspektywy rozwoju W najbliższych dwóch–trzech latach ambicją zespołu Mooveno jest zbudowanie kategorii „mobility benefit” jako nowego standardu w politykach HR, równie powszechnego, jak dziś prywatna opieka medyczna.
„Rynek benefitów pracowniczych dojrzewa. Firmy zaczynają rozumieć, że benefit musi mieć realną wartość użytkową, a nie tylko wizerunkową. Mobilność to kierunek, który łączy ekonomię, ekologię i codzienne życie ludzi” – podsumowuje Gajkowska.
Mooveno.City to nie tylko nowy produkt w segmencie benefitów, lecz także wyraz głębszej zmiany w relacji między pracownikiem a pracodawcą. W czasach, gdy firmy walczą o talenty, a młodsze pokolenia redefiniują znaczenie komfortu pracy, dostęp do elastycznej, ekologicznej mobilności może stać się jednym z filarów nowoczesnej polityki personalnej.
O firmie
Mooveno to polska spółka technologiczna rozwijająca ekosystem rozwiązań z zakresu inteligentnej mobilności (Smart Mobility). Firma specjalizuje się w usługach, które umożliwiają przedsiębiorstwom kompleksowe zarządzanie mobilnością pracowników zarówno tych, którzy użytkują auta firmowe, jak i tych, którzy docierają do pracy we własnym zakresie. Aplikacja „all-in-one” integruje płatności za miejskie strefy parkowania, przejazdy autostradami, tankowanie paliwa, ładowanie samochodów elektrycznych oraz usługi mycia i sprzątania aut, zapewniając pełną automatyzację rozliczeń i raportowanie emisji CO₂.
Z rozwiązań Mooveno korzysta ponad 240 największych firm w Polsce oraz ponad 50 tys. aktywnych użytkowników. W 2025 roku spółka uruchomiła usługę Mooveno.City - innowacyjny benefit pracowniczy w modelu Mobility as a Service (MaaS), zapewniający wsparcie codziennych dojazdów do pracy i podróży służbowych w oparciu o elastyczne formy transportu, od komunikacji miejskiej po carsharing i mikromobilność.