Motoryzacja żąda ograniczeń importu

Paweł Janas
opublikowano: 2001-02-06 00:00

Motoryzacja żąda ograniczeń importu

Szybsze wprowadzenie akcyzy na używane samochody osobowe, zmniejszenie akcyzy na nowe pojazdy oraz wprowadzenie leasingu samochodów osobowych na zasadach zbliżonych do ciężarowych — to główne postulaty pracodawców reprezentujących branżę motoryzacyjną. Styczeń 2000 r. przyniósł dalszy spadek sprzedaży nowych samochodów, pogłębiając kryzys z 1999 r.

— Jeśli nic się nie zmieni, w 2001 r. sprzedaż samochodów osobowych może być niższa niż w 1996 r. — ostrzega Enrico Pavoni, prezes FIAT Polska.

Przedstawiciele branży skierowali wiele postulatów na ręce ministrów: gospodarki — Janusza Steinhoffa, transportu — Jerzego Widzyka i finansów — Jarosława Bauca.

Dla wielu przedstawicieli branży motoryzacyjnej, nadal główną przyczyną spadku sprzedaży jest masowy import używanych samochodów osobowych. W 2000 r. sprowadzono ich około 210 tys.

Producenci i importerzy naciskają więc na Ministerstwo Finansów, aby szybciej wprowadziło rozporządzenie dotyczące zwiększenia podatku akcyzowego na używane pojazdy i uzależnienia go od wieku auta.

Pracodawcy chcą również wprowadzenia przez rząd systemu weryfikacji stanu technicznego importowanych samochodów użytkowych i wnikliwego sprawdzania dokumentów dopuszczających je do ruchu. Kolejne postulaty dotyczą zmniejszenia liczby przejść granicznych, przez które może odbywać się import aut używanych.

Napływ samochodów używanych nie był jedyną przyczyną spadku sprzedaży nowych aut. Stąd wśród propozycji pracodawców znalazł się m.in. postulat obniżenia podatku akcyzowego na nowe samochody czy wprowadzenie leasingu na korzystnych warunkach — zbliżonych do tych, jakie obowiązują w krajach Unii Europejskiej. Chodzi m.in. o możliwość odliczania podatku VAT od opłat leasingowych dla leasingu samochodów osobowych. PJ