MSWiA: nie ma obowiązku zapewnienia obsługi numeru 112 w językach obcych

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 12-10-2005, 15:02

Unijne prawo nie nakłada na państwa członkowskie obowiązku zapewnienia obsługi połączeń z unijnym numerem alarmowym 112 w innych językach niż język rodzimy - poinformował PAP w środę rzecznik prasowy resortu spraw wewnętrznych i administracji Marek Gieorgica.

Unijne prawo nie nakłada na państwa członkowskie obowiązku zapewnienia obsługi połączeń z unijnym numerem alarmowym 112 w innych językach niż język rodzimy - poinformował PAP w środę rzecznik prasowy resortu spraw wewnętrznych i administracji Marek Gieorgica.

    "Pomimo tego chcemy zapewnić w jak najszerszym stopniu możliwość bezproblemowego porozumiewania się z obcokrajowcami przez osoby odbierające połączenia z numerem 112" - podkreślił Gieorgica. Dodał, że "jeżeli osoba odbierająca połączenie z numerem 112 nie jest w stanie zrozumieć osoby dzwoniącej, to będzie starała sięjak najszybciej znaleźć kogoś, kto porozumiewa się w danym języku".

    We wtorek unijna komisarz ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów Viviane Reding poinformowała, że Polska poczyniła w ostatnich miesiącach postępy we wprowadzaniu numeru alarmowego 112, jednak nadal występują niedociągnięcia, m.in. w zakresie jego obsługi językowej. Zapowiedziała, że jeśli Polska nie wdrożykoniecznych rozwiązań, będą wobec niej wszczynane kolejne postępowania Komisji.

    Odnosząc się do obsługi językowej numeru Reding podała jako przykład Wielką Brytanię. "Turysta wzywający pomoc w tym kraju i dzwoniący pod 112 jest automatycznie przełączany do osoby, która mówi w jego języku. Nie chodzi tutaj tylko o języki europejskie" - podkreśliła.

    Rzecznik prasowy Komendy Głównej Straży Pożarnej Witold Maziarz powiedział w środę PAP, że nie wszyscy strażacy (połączenia z numerem 112 są kierowane w większości przypadków do miejskich i powiatowych komend straży pożarnej), obsługujący numer 112, są po szkoleniach językowych. Zaznaczył jednak, że do pracy wjednostkach odbierających połączenia z numerem 112 kierowano jak najwięcej osób znających język angielski i niemiecki.

    Według niego, w ramach unijnego programu Leonardo trwają prace nad dostarczeniem służbom ratunkowym w innych państwach UE  słownictwa w języku polskim, które może być wykorzystywane przez Polaków przy wzywaniu pomocy poprzez numer 112. "W ten sposób polskie służby ratunkowe uzyskają dostęp do podobnego słownictwa wjęzykach państw członkowskich UE, co będzie pomocne przy odbieraniu telefonów od obcokrajowców" - powiedział Maziarz.     Numer 112 to specjalny numer telefoniczny, pod który mieszkańcy Unii mogą za darmo dzwonić z każdego miejsca we wszystkich 25 krajach członkowskich w nagłych przypadkach: by wezwać pogotowie ratunkowe, policję czy straż pożarną.

    Obowiązek uruchomienia tego numeru nakłada na kraje UE dyrektywa o usługach powszechnego dostępu. "Stare" kraje UE musiały to uczynić już w lipcu 2003 roku. Nowe, w tym Polska, miały wprowadzić dyrektywę w życie od 1 maja 2004 r., z dniem wejścia do Unii. Polska w sieciach stacjonarnych zapewniła połączenia z numerem 112 od 1 września br.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane