Multimedia opóźnią konsolidację kablówek

Akcjonariusze porównali oferty i... wycofali się z procesu sprzedaży Multimediów. To cios dla konsolidacji branży.

Tomasz Ulatowski i Ygal Ozechov, właściciele Multimediów, prawdopodobnie nieźle rozsierdzili firmy zainteresowane kupnem jednego z największych w Polsce operatorów sieci kablowej. UPC, Cinven i Permira wydały sporo pieniędzy na badanie spółki, a w przeddzień wyboru ostatecznego oferenta Multimedia zdecydowały się zakończyć proces sprzedaży bez rozstrzygnięcia.

— Akcjonariusze Multimedia Polska po przeprowadzeniu przez JP Morgan przeglądu strategicznych opcji spółki, zdecydowali o dalszym pozostaniu w inwestycji — napisała spółka w komunikacie. Już na początku procesu sygnalizowaliśmy, że może on nie dojść do skutku — z powodu gigantycznych oczekiwań akcjonariuszy (nawet 1 mld EUR), uznanych za nierealistyczne przez potencjalnych chętnych. Wyszło na to, że Andrzej Rogowski, prezes Multimediów, miał rację, mówiąc na początku procesu, że najlepszym wariantem dla spółki będzie rozwój organiczny.

— Spółka zamierza kontynuować inwestycje w celu jej dalszego rozwoju zarówno poprzez dalszą rozbudowę oferty usług telewizji, internetu i telefonii, konsolidację rozdrobnionego rynku dostawców kablowych i internetowych w Polsce, jak i zwiększenie bazy lojalnych abonentów — napisały Multimedia w komunikacie.

Niepowodzenie transakcji sprzedaży Multimediów to cios dla konsolidacji branży kablowej w Polsce. Teraz kolejni gracze zastanowią się dwa razy, zanim wystawią na sprzedaż swoje aktywa. Z drugiej strony, może ich do tego w końcu zmusić konieczność dużych inwestycji w rozwój oraz coraz większa konkurencja ze strony telekomów i internetu.

— To był dobry moment, by sprzedać spółkę. Ceny za operatorów kablowych mogą nie wrócić do historycznych poziomów. Duże ryzyko stwarza popularyzacja telewizji internetowej (OTT), konkurencja ze strony UPC i grupy Polsatu. Kablówkom zagraża LTE, które w ciągu 2-3 lat może poważnie zaistnieć na rynku — mówi Maciej Korzeniowski z firmy doradczej Roland Berger.

— Sektor kablowy potrzebuje konsolidacji, bo jest ciągle rozdrobniony i nawet najwięksi gracze nie mają odpowiedniej skali, by bardziej agresywnie inwestować w infrastrukturę — mówi Dariusz Nachyła, partner Deloitte.

Inwestorzy private equity mają teraz wyjątkowo dużo pieniędzy do dalszych inwestycji, ale w akwizycjach przeszkadza im słaba sytuacja makroekonomiczna. Trudniej znaleźć im pieniądze na finansowanie dłużne transakcji, wyceny spółek spadają na łeb na szyję, co zniechęca sprzedających. Dobrym przykładem jest wciąż oddalająca się sprzedaż Lux-Medu. Ostatnie plotki mówią, że akcjonariusze wyjdą z ofertą na rynek w połowie miesiąca. Są duże szanse, że niepowodzeniem skończy się sprzedaż TK Telekom, choć z zupełnie innych względów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu