Multimedia wrócą na giełdę

opublikowano: 27-03-2014, 00:00

Numer trzy na rynku kablówek po trzech latach przerwy wróci na GPW. Oferta może być warta nawet 1 mld zł.

Jednego inwestora poza giełdą znaleźć się nie udało, to może uda się znaleźć cały tłum na parkiecie. Multimedia Polska, numer trzy na rynku kablówki, planują ponowny debiut na GPW. „Przeprowadzenie oferty planowane jest na II kw. 2014 r., zależnie od warunków rynkowych” — poinformowała spółka w komunikacie.

Właściciele Multimediów — Tomasz Ulatowski i Ygal Ozechov, kontrolujący je poprzezcypryjskie spółki — po pięciu latach notowań zdjęli je z parkietu w 2011 r., bo uznali, że niska płynność zaniża wycenę. Potem próbowali sprzedać spółkę poza parkietem, ale chętnych nie znaleźli — nieoficjalnie dlatego, że „chcieli za dużo”. Teraz na rynek może trafić maksymalnie 49,2 proc. akcji Multimediów.

Polska specyfika

Ile może być warta oferta? Dostarczając internet, telewizję i telefon, operator, z którego usług w około 200 miastach korzysta ponad 820 tys. klientów, w ubiegłym roku wypracował 699,2 mln zł przychodów i miał 355,2 mln zł zysku EBITDA oczyszczonego ze zdarzeń jednorazowych. Kurs porównywalnych operatorów na zagranicznych parkietach — takich jak Liberty Global (właściciel UPC), niemiecki Kabel, francuski Numericable czy holenderskie Ziggo — oscyluje wokół 9-krotności EBITDA prognozowanej na 2014 r.

Według analityków, przy uwzględnieniuzadłużenia Multimediów mogłoby to oznaczać wycenę całej spółki na poziomie 2-2,2 mld zł, a wartość oferty — na 1 mld zł.

— Wycen zachodnioeuropejskich operatorów kablowych nie powinno się przekładać wprost na wycenę Multimediów — trzeba uwzględnić specyfikę polskiego rynku, który ze względu na cały czas widoczne rozdrobnienie jest pod wpływem silnej konkurencji. Biznes operatorów kablowych jest defensywny — na tle innych spółek telekomunikacyjnych wypada dobrze, bo działa na wysokich marżach i w dalszym ciągu udaje mu się powiększać bazę klientów internetu — mówi Konrad Księżopolski z Espirito Santo Investment Bank.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Zachowanie klientów

Analityk podkreśla, że w najbliższych latach na wyniki operatorów kablowych może mieć wpływ zmieniające się zachowanie klientów, szczególnie w obszarze konsumpcji treści wideo. — Ponadto nieustanna inwestycja w poprawę jakości sieci takich operatorów, jak Orange i Netia, powinna zaostrzyć konkurencję. Aby obronić marże i bazę klientów, kablówki powinny albo przyspieszyć konsolidację rynku, albo pomyśleć o dodaniu do oferty nowych produktów, jak np. oferta mobilna, co zdaje się robić obecnie Liberty Global, właściciel UPC — mówi Konrad Księżopolski.

Najwięksi gracze wśród polskich operatorów kablówki to UPC, Vectra i właśnie Multimedia. Za ich plecami jest m.in. poznańska Inea (w której akcjonariacie w ubiegłym roku pojawił się fundusz Warburg Pincus) i łódzka Toya. Rynek się konsoliduje — same tylko Multimedia w ostatnich latach kupowały mniejszych, obsługujących po kilkanaście tysięcy klientów, operatorów m.in. w Trójmieście, Tarnowie czy Stalowej Woli.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane