We wtorek kontrakty o najbliższych terminach realizacji pokazały największe backwardation od marca. Backwardation to sytuacja, w której kontrakt z wcześniejszym terminem realizacji jest droższy niż z kontraktów z późniejszym terminem. Zwykle oznacza, że na rynku następuje osłabienie podaży.
Bloomberg wskazuje, że na dostawy diesla w ostatnich miesiącach wpłynęły planowane i nieplanowane przerwy w działaniach rafinerii z powodu prac modernizacyjno-remontowych. Analitycy firmy Vortexa wskazują jednak również na wyraźny spadek dostaw oleju napędowego do Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii w styczniu.
Sygnały osłabienia podaży diesla widać również na rynku USA, który zaopatruje również Europę. Zapasy oleju napędowego spadły tam dla tej pory roku najniżej od 11 lat, a rynek kontraktów również notuje backwardation. George Shaw, analityk Kpler uważa, że sytuacja w USA powoduje zawracanie transportów diesla do Europy i zmusza europejskich nabywców do oferowania wyższych cen aby zdobyć dostawy.
