Najciekawsze inwestycje firm w ostatnim miesiącu

Ignacy MorawskiIgnacy Morawski
opublikowano: 2021-02-15 00:54

Jak co miesiąc przedstawiamy listę najciekawszych inwestycji i planów biznesowych ogłaszanych przez firmy w Polsce i na świecie. Na liście dominują przedsięwzięcia z obszaru e-commerce, czy nowych technologii energetycznych, co jest zgodne z duchem czasów. Ale są też ciekawe projekty realizowane w branżach dotkniętych przez epidemię – jak gastronomia.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak Shell chce osiągnąć plan neutralności klimatycznej,
  • Jakie są nowe projekty rozwojowe na rynku energetycznym,
  • Jakie najważniejsze starcia toczą się na rynku ecommerce w Polsce,
  • Kto poszukuje nowych możliwości rozwoju samochodów elektrycznych.

Lista powstaje na podstawie monitoringu informacji korporacyjnych, który w PB Analizy prowadzimy regularnie na podstawie źródeł krajowych i zagranicznych. Staramy się wybrać te informacje, które stanowią element szerszego obrazu zmian technologicznych lub innych dużych trendów biznesowych. Nie tworzymy oddzielnej listy dla Polski i świata, ponieważ polskie inwestycje wpisują się w globalne trendy, a informacje ze świata stanowią istotny kontekst dla zmian biznesowych w Polsce .

E-handel – Allegro broni się przed Amazonem, InPost przed Orlenem

1. Amazon ogłosił rozpoczęcie prac nad uruchomieniem w Polsce Amazon.pl. Gigant zapewnia, że zyskają klienci i lokalny biznes, który będzie mógł dotrzeć do większej liczby odbiorców, także na świecie. Firma zapewnia sobie też odpowiednie wsparcie logistyczne. Podpisała z polskim operatorem paczkomatów InPost umowę na dostawy przesyłek do jej paczkomatów.

2. O swoją dominującą pozycję na polskim rynku będzie walczyło Allegro. W 2021 roku firma planuje uruchomienie nowej usługi logistycznej dla firm prowadzących sprzedaż na platformie. Jak podała w komunikacie, obsługa zamówień obejmie m.in. przechowywanie towarów oraz pakowanie i nadawanie przesyłek, a także obsługę zwrotów. W tym celu spółka planuje otworzyć nowe centrum logistyczne, w którym do końca 2022 roku pracować ma 1 200 osób. Jednocześnie Allegro chce bardziej intensywnie rozwijać segment B2B, czyli zakupy biznesowe na platformie. Dlatego od lutego uruchomi platformę Allegro Biznes. Spółka podała w wypowiedzi dla PAP: "Mamy różne scenariusze rozwoju platformy, a naszym priorytetem jest zwiększenie zakupów firmowych, włączając w to specjalistyczne wyposażenia czy też urządzenia dla różnych branż”.

3. Na rynku pojawia się też nowy, nieoczekiwany gracz: Orlen. Firma zakomunikowała, że chce otworzyć sieć paczkomatów, która do końca 2021 roku ma liczyć 500 punktów, a w ciągu kilkunastu lat ok. 10 tys. urządzeń (dla porównania, InPost posiada dziś 10 tys. maszyn). Będzie to element szerszej usługi o nazwie Orlen w Paczce, która zapewni klientom dostęp do sieci 5,5 tys. punktów odbioru i nadawania paczek.

4. Tak jak Allegro odpiera atak Amazona, tak InPost odpiera atak Orlenu. InPost podpisał umowę z deweloperem Echo Investments na montaż paczkomatów na jego nowych osiedlach, m.in. w Warszawie, Krakowie, czy Poznaniu. Paczkomaty stają się nieodłącznym elementem krajobrazu polskich miast. Czekamy na moment, kiedy będą w zasięgu wzrostu w każdym miejscu, licząc jednocześnie, że uda się zadbać o ich estetykę.

E-handel – sprzedaż żywności przyspiesza

5. Na polskim rynku pojawił się istotny nowy gracz oferujący usługi dostaw żywności do domu, konkurent dla polskiego Frisco. Chodzi o Barborę, największy spożywczy sklep internetowy w krajach bałtyckich. Firma, należąca do Grupy Maxima, właściciela Stokrotki, otworzyła polski sklep i zamierza docelowo zatrudnić ok. 500 osób do jego obsługi.

6. Na rynku dostaw żywności w wielu krajach trwa zacięta konkurencja o zajęcie dobrego miejsca w początkowym etapie jego rozwoju. W Hiszpanii i Włoszech usługę dostaw żywności uruchamia Amazon Fresh. Spożywczy dział Amazona jest już obecny w Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii, a teraz będzie obsługiwał regiony Madrytu i Mediolanu. Czekamy na Polskę.

Więcej handlu zdalnego, większy popyt na papier

7. Jednym z beneficjentów przyspieszenia e-handlu są producenci opakowań papierowych. Firma Smurfit Kappa Paper, jeden z największych na świecie dostawców opakowań, poinformowała, że zamierza w najbliższych trzech latach zainwestować 1,2-1,4 miliarda euro w nowe maszyny do produkcji opakowań. Oznacza to inwestycje na poziomie ok. 5 proc. przychodów rocznie. Prezes Anthony Smurfit mówił w wywiadzie dla Financial Times, że widzi przed firmą tyle możliwości rozwoju, że trudno jest dokonać wyboru, które opcje wybrać. Jednocześnie inwestycje na poziomie 400-500 mln rocznie wcale nie są duże na tle historycznym. Firma już od kilku lat notuje CAPEX w przybliżonej wielkości.

Rośnie rynek produktów bio i naturalnych

8. Lidl Polska poinformował, ze w 2021 roku zamierza zwiększyć udział produktów bio w swojej ofercie (informacja pochodzi z serwisu wiadomoscihandlowe.pl). Jest to proces, który firma realizuje od wielu lat, i zamierza go kontynuować. Obecnie 25 proc. owoców i warzyw sprzedawanych w Lidlu w Polsce ma certyfikat bio.

9. Popyt na towary naturalne, bio itp. widać też w innym segmencie handlu. Jak informuje wspomniany serwis wiadomoscihandlowe.pl, sieć SuperPharm wprowadza w drogeriach oznakowane „zielone strefy”. Będzie w nich znajdowało się niemal 600 produktów z kategorii bio, natural, eco, czy vegan. Firma zapowiada, że oferta będzie systematycznie rozwijana.

Więcej wiatru, wodoru i wyłapywania CO2

10. Na liście ważnych inwestycji i projektów biznesowych nie może zabraknąć dużych przedsięwzięć energetycznych. One zapewne będą dominować w najbliższej dekadzie, która stanie pod znakiem radykalnej transformacji energetycznej. Polska Grupa Energetyczna i duński Orsted poinformowały, że zainwestują 35-40 mld zł w budowę dwóch morskich farm wiatrowych. Łączna zainstalowana moc na farmach wyniesie 2,5 GW. Prąd z farm będzie dostępny od 2026 roku (stopniowo będą uruchamiane kolejne moce). Grupa PGE zakłada wybudowanie do 2040 roku morskich farm wiatrowych o łącznej mocy do 6,5 GW.

11. Coraz więcej firm energetycznych publikuje konkretne cele dotyczące neutralności klimatycznej. Ostatnio swoje cele w tym obszarze zaostrzył brytyjsko-holenderski koncern Shell. Planuje on zredukować emisyjność swoich produktów (ilość gazów cieplarnianych emitowanych w całym łańcuchu dostaw na jednostkę sprzedawanego produktu) o 45 proc. do 2035 roku oraz o 100 proc. do 2050 roku. Cel sprzed roku wynosił odpowiednio 30 i 65 proc., a cel z 2017 r. – odpowiednio 20 i 50 proc. (rokiem referencyjnym dla celów jest 2016). Widać zatem, że nastąpił proces przyspieszenia w zaostrzaniu celów. Shell informuje, że w celu spełnienia swoich nowych zamierzeń chce m.in.: a) rozwijać technologię CCS (carbon capture and storage – przechwytywanie i składowanie dwutlenku węgla), b) redukować wydobycie ropy o 1-2 proc. rocznie, c) zwiększyć dwukrotnie produkcję energii elektrycznej, d) zwiększyć liczbę stacji ładowania pojazdów elektrycznych z 60 tys. dziś do 500 tys. w 2025 r. i 2,5 mln w 2030 r., e) zwiększyć udział biopaliw i wodoru do 10 proc. sprzedawanych produktów do 2030 roku.

Energetyczna transformacja w transporcie

12. Inwestycje energetyczne i transportowego są często elementem jednego, dużego obrazu transformacji energetycznej. W ciągu kilku tygodni Unia Europejska ma przedstawić plan osiągnięcia zerowej emisyjności netto przez lotnictwo do 2050 roku. Na razie technologie na to pozwalające są bardzo słabo rozwinięte, ale UE liczy na ich gwałtowne przyspieszenie w nadchodzących latach. Dlatego na uwagę mogę zasługiwać dwie ciekawe informacje z obszaru lotnictwa. Linie United Airlines poinformowały, że zainwestują miliard dolarów w amerykańskiego producenta powietrznych taksówek Archer. W ramach umowy UA mają zamówić małe pojazdy latające wyposażone w innowacyjną technologię eVTOL (electrical vertical take-off and lending – elektryczny mechanizm pionowego startu i lądowania). Na razie są to małe pojazdy zdolne przewozić kilku pasażerów na odległość do 100 km. Z kolei europejskie linie KLM poinformowały, że odbyły pierwszy lot (na trasie Amsterdam-Madryt), w którym wykorzystane zostało syntetyczne paliwo pochodzące z procesu przechwytywania dwutlenku węgla emitowanego przez rafinerię Shella. Wykorzystanie tego typu paliwa ma być pierwszym krokiem w ograniczaniu emisyjności transportu lotniczego, zanim uda się wprowadzić technologie całkowicie bezemisyjne.

13. Tymczasem w motoryzacji pojawiają się coraz to nowi gracze chcący rzucić wyzwanie Tesli. O rynek walczą m.in. Apple i Amazon. Rivian Automotive, producent pojazdów elektrycznych, wspierany przez Amazona, szuka w Europie lokalizacji, w której mógłby rozpocząć budowę nowej fabryki. Za znalezienie odpowiedniej lokalizacji odpowiada świadcząca usługi na rynku nieruchomości komercyjnych firma JLL. Z kolei Apple zainwestuje 3,6 mld USD w produkcję aut elektrycznych w fabryce w stanie Georgia, której właścicielem jest Kia. Taką informację podał południowokoreański serwis DongA.com. Umowa ma zostać podpisana 17 lutego. DongA.com pisze, ze Apple chce do 2024 roku produkować 100 tys. aut rocznie, a w późniejszym terminie nawet 400 tys. aut rocznie.

14. Widząc ekspansję nowych firm, tradycyjni liderzy starają się nadrabiać zaległości i wyznaczać sobie ambitne cele. Tak zrobił General Motors, który zapowiedział, że do 2035 roku całkowicie przestawi się na produkcję aut wyłącznie elektrycznych. Można podejrzewać, że ostatecznie cel będzie realizowany szybciej. Zmiany na rynku zaczynają przebiegać w tempie wykładniczym – cele stawiane dziś na 15 lat w przód będą wkrótce przesuwane na bieżącą dekadę.

15. Europa Środkowa, w tym Polska, mogą odgrywać w rewolucji elektromobilnej bardzo ważną rolę, ponieważ region jest hubem produkcyjnym dla europejskiej motoryzacji. Powstaje tu wiele nowych fabryk nastawionych m.in. na produkcję akumulatorów. I tak SK Innovation (koreańska firma) zainwestuje 2,3 mld USD w budowę na Węgrzech największej europejskiej fabryki akumulatorów. To największa inwestycja „greenfield” w historii kraju.

16. Nie wszystko w motoryzacji kręci się wokół baterii. Warto odnotować, że Bosch wyda 100 mln zł w Mirkowie. Niemiecki koncern zwiększy moce produkcyjne zakładu elementów systemu hamulcowego. Zatrudni dodatkowo 60 osób. Polska motoryzacja miała nienajgorszy rok jak na tak głębokie załamanie rynku i różne nowe inwestycje, jak ta Bosha, potwierdzają duży potencjał tkwiący w tym sektorze gospodarki.

Coraz więcej chmur, czekamy na lepszą sieć

17. W dzisiejszym zestawieniu skupiliśmy się na informacjach z obszaru cyfryzacji handlu oraz transformacji energetyki, ale jednym z istotniejszych obszarów postępu jest też przecież rozwój technologii ICT. W tym obszarze regularnie pojawia się wiele ważnych i ciekawych projektów. W minionych tygodniach do takich ważnych informacji należała ta o partnerstwie Microsoft i Oracle w oferowaniu usług chmury w Polsce. Ciekawy był fragment komunikatu, w którym firmy informowały o nowych tendencjach na rynku usługi IT: „Rozmawiając z naszymi klientami, zauważamy bardzo wiele firm kreujących już teraz strategie wykorzystania chmury w swoich korporacyjnych systemach IT. Warto przy tym podkreślić, że takie strategie i związane z nimi działania nie dotyczą jedynie najprostszych scenariuszy, ale obejmują także plany migracji do chmury rozwiązań najbardziej krytycznych dla funkcjonowania przedsiębiorstw”. Chmura to niewątpliwie jedna z kluczowych technologii przyspieszających transformację cyfrową gospodarki.

18. Firma badawcza Analysys Mason opublikowała ciekawe dane na temat rozwoju sieci 5G, które rzucają światło na skalę wyzwań, przed jakimi stoi Europa. Z danych firmy wynika, że w Europie 13 proc. gospodarstw domowych znajduje się w zasięgu sieci 5G, podczas gdy w USA jest to już 76 proc. To właściwie nie jest informacja o nowych inwestycjach, ale o ich braku. Można mieć tylko nadzieję, że nadchodzące lata przyniosą istotną zmianę w tym obszarze w Europie.

Wkrótce wrócimy do kawiarni

19. Dużo piszemy o nowych technologiach. Ale w tradycyjnej gospodarce też dzieje się wiele ciekawego, nawet w tych obszarach, które są zamrożone przez COVID-19. Izraelska sieć Cofix planuje otwarcie w tym roku 25 kawiarni w Polsce. Ma już trzy, a te 25 miała otworzyć w 2020 roku. Nie udało się ze względu na epidemię, ale plan ma być realizowany w tym roku (informacja serwisu wiadomoscihandlowe.pl). Jest to spójne z opiniami pojawiającymi się często wśród analityków, że biznes kawiarni i barów będzie jednym z tych, które najszybciej odrodzą się po znoszeniu restrykcji przeciwepidemicznych.

Popyt na surowce przekłada się na inwestycje

20. Zamykamy naszą listę informacją o inwestycji kompanii górniczej Vale. Największy światowy producent rudy żelaza zapowiedział zwiększenie mocy produkcyjnych z 322,4 mln ton obecnie do 350 mln w 2021 r. i 400 mln w 2022 r. Odbudowa światowej gospodarki po kryzysie epidemicznym będzie w dużej mierze opierać się na inwestycjach publicznych. Te będą potrzebowały stali, a do produkcji stali wykorzystuje się rudę żelaza. I wszystko układa się w spójną całość.