Najgorsze fimy mają już za sobą

opublikowano: 19-05-2020, 22:00

Przedsiębiorstwa radzą sobie coraz lepiej i nie chcą już zwalniać, wynika z najnowszych badań PFR i PIE.

W ciągu dwóch tygodni maja aż o 18 pkt. proc. zmniejszył się odsetek firm deklarujących spadek sprzedaży w porównaniu do końcówki kwietnia, wynika z najnowszego badania IBRiS na zlecenie Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Polskiego Funduszu Rozwoju. Mimo to spadek odnotowała niemal połowa badanych przedsiębiorstw (49 proc.). Najszybsze odbicie zaobserwowano wśród mikroprzedsiębiorstw — pod koniec kwietnia spadek sprzedaży dotyczył 74 proc. takich firm, obecnie jest to już jedynie 43 proc. W badaniu zapytano także przedsiębiorców o przyszłość, a zatem liczbę nowych zamówień, które pojawiły się w maju.

Tutaj także sytuacja zdaje się poprawiać. Odsetek firm odnotowujących wzrost nowych zamówień wzrósł o 8 pkt proc., podczas gdy wyraźnie spadła liczba firm deklarujących spadek nowych zamówień (aż o 25 pkt. proc., z 66 proc. przed dwoma tygodniami do 41 proc. dzisiaj). Tutaj także sytuacja mikroprzedsiębiorstw polepsza się najbardziej dynamicznie. Poprawa bieżącej i przyszłej sytuacji przedsiębiorstw to z pewnością konsekwencja kolejnych etapów odmrażania gospodarki po okresie jej zamrożenia na najtrudniejszy czas pandemii.

W tym samym czasie płynność finansowa przedsiębiorstw nie zmieniła się znacząco — 42 proc. badanych firm stwierdza, że byłoby w stanie przetrwać powyżej trzech miesięcy, natomiast przetrwanie przez ok. dwa-trzy miesiące deklaruje 27 proc. przedsiębiorstw. Tym samym w porównaniu z końcem kwietnia niewiele zmieniła się subiektywna ocena płynności finansowej przedsiębiorstw. Z punktu widzenia rynku pracy najważniejszą informacją płynącą z opracowania PIE są odpowiedzi na pytania dotyczące planowanych zmian w liczbie pracowników. Okazuje się, że wśród badanych w okresie 12-14 maja firm jedynie 8 proc. planuje redukcję zatrudnienia. Aż 83 proc. chciałoby utrzymać obecną liczbę pracowników, zaś 7 proc. przedsiębiorstw chciałoby prowadzić dodatkowe rekrutacje i powiększać załogę.

Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
×
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wśród dużych firm odsetek planujących redukcje kadr spadł aż o 18 pkt proc. Nieco gorszą informacją dla pracowników jest fakt, iż 19 proc. firm wciąż planuje zmniejszenie wynagrodzeń dla całej załogi. Co ciekawe, na ten krok decydować się chcą głównie duże przedsiębiorstwa, które, według ich własnej subiektywnej oceny, znajdują się w lepszej sytuacji finansowej niż mniejsze. Badani w ankiecie przedsiębiorcy zostali zapytani także o korzystanie z elementów tarczy antykryzysowej i finansowej. Okazuje się, że najpopularniejszym instrumentem było dla badanych zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, z którego skorzystało aż 69 proc. badanych.

Najmniej popularne były za to poręczenia i gwarancje spłaty kredytów, oferowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego — z tego elementu tarczy skorzystało jedynie 6 proc. Ogółem przynajmniej z jednego instrumentu tarczy antykryzysowej skorzystało 61 proc. firm. Najchętniej korzystają z nich mikroprzedsiębiorcy — aż 80 proc. z nich wykorzystało jej elementy w swoich biznesach, natomiast najmniej popularne są one w średnich firmach — jedynie 29 proc. z nich zawnioskowało do władz o któryś z elementów ułatwień.

Sprawdź program webinaru "Nowa organizacja pracy - prawo, przepisy BHP", 1 czerwca 11:00 >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane