
Opracowywany przez GKI wskaźnik zaufania konsumentów spadł w oszacowaniu na sierpień 2022 r. do -49,2 pkt z -41,7 pkt w lipcu. To najniższy poziom wskaźnika od kwietnia 2022 r.
Tymczasem ogólny wskaźnik, obejmujący zarówno gospodarstwa domowe, jak i przedsiębiorstwa, spadł do -14,3 pkt z -9,4 pkt miesiąc wcześniej.
Jak podkreślił GKI tak znaczący spadek nastrojów jest w głównej mierze związany z inflacją i zapowiedziami kolejnych podwyżek cen. Szczególnie dotyczy to firm przemysłowych, podczas gdy ponad 70 proc. firm z sektora detalicznego również zadeklarowało, że planuje podnieść ceny.
Rynki oczekują, że już jutro (wtorek 30.08) bank centralny podniesie swoją kluczową stopę procentową o 100 punktów bazowych do 11,75 proc. i należy oczekiwać kontynuacji podwyżek stawek do końca roku.
Perspektywy wyglądają mało optymistycznie, m.in. w kontekście wypowiedzi wicegubernatora Banku Węgier, Barnabasa Viraga, który ostrzegł, że inflacja może osiągnąć szczyt później i przy wyższym pułapie, około 18-19 proc. niż wcześniej oczekiwano, i zacząć spadać dopiero od przyszłego roku w dosyć wolnym tempie.
Ostatnie dane pokazały, że inflacja bazowa na Węgrzech wzrosła w lipcu do 16,7 proc. w ujęciu rocznym, co jest najwyższym jej poziomem od 25 lat.