Nastroje węgierskich konsumentów najgorsze od ponad dwóch lat

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 2022-08-29 08:26

Nastroje węgierskich konsumentów oraz tamtejszego biznesu nadal pogarszały się w sierpniu, schodząc do najniższych poziomów od ponad dwóch lat, z początku pierwszej fali Covid-19, informuje Reuters.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
fot. Bloomberg

Opracowywany przez GKI wskaźnik zaufania konsumentów spadł w oszacowaniu na sierpień 2022 r. do -49,2 pkt z -41,7 pkt w lipcu. To najniższy poziom wskaźnika od kwietnia 2022 r.

Tymczasem ogólny wskaźnik, obejmujący zarówno gospodarstwa domowe, jak i przedsiębiorstwa, spadł do -14,3 pkt z -9,4 pkt miesiąc wcześniej.

Jak podkreślił GKI tak znaczący spadek nastrojów jest w głównej mierze związany z inflacją i zapowiedziami kolejnych podwyżek cen. Szczególnie dotyczy to firm przemysłowych, podczas gdy ponad 70 proc. firm z sektora detalicznego również zadeklarowało, że planuje podnieść ceny.

Rynki oczekują, że już jutro (wtorek 30.08) bank centralny podniesie swoją kluczową stopę procentową o 100 punktów bazowych do 11,75 proc. i należy oczekiwać kontynuacji podwyżek stawek do końca roku.

Perspektywy wyglądają mało optymistycznie, m.in. w kontekście wypowiedzi wicegubernatora Banku Węgier, Barnabasa Viraga, który ostrzegł, że inflacja może osiągnąć szczyt później i przy wyższym pułapie, około 18-19 proc. niż wcześniej oczekiwano, i zacząć spadać dopiero od przyszłego roku w dosyć wolnym tempie.

Ostatnie dane pokazały, że inflacja bazowa na Węgrzech wzrosła w lipcu do 16,7 proc. w ujęciu rocznym, co jest najwyższym jej poziomem od 25 lat.