Neuca bryluje na słabym rynku

opublikowano: 13-05-2021, 17:24

Giełdowy dystrybutor farmaceutyczny ponownie zaskoczył analityków poziomem zysku. To efekt m.in. rozwoju biznesów pacjenckich, w tym badań klinicznych.

Sylwia Jaśkiewicz, analityczka DM BOŚ, w raporcie o Neuca z 4 maja ustaliła cenę docelową akcji na 861,2 zł. Do tego poziomu jeszcze trochę brakuje, ale podczas czwartkowej sesji notowania podskoczyły o prawie 8 proc., do niemal 760 zł. Inwestorzy dobrze przyjęli wyniki spółki w I kw. 2021 r.

Dobry wynik na słabym rynku

Dystrybutor leków pobił oczekiwania analityków zarówno w III kw. 2020 r., jak i w całym ubiegłym roku. Nie inaczej było tym razem. Firma wypracowała w trzy miesiące 49,9 mln zł zysku netto (+1,1 proc. r/r), 64,7 mln zł operacyjnego (-7,6 proc.) i 83,3 mln zł EBITDA (-1,8 proc.). To rezultaty o 16-31 proc. lepsze od konensu prognoz analityków, ankietowanych przez PAP. Niższe o 4,6 proc. od oczekiwań były tylko przychody – wyniosły 2,3 mld zł i były o 13 proc. niższe niż przed rokiem.

Spółka podkreśla, że rosnąca liczba zakażeń koronawirusem na początku roku doprowadziła do lockdownu i społecznej izolacji, a to – do spadku zachorowań na grypę. W konsekwencji mniej pacjentów odwiedziło apteki, więc rynek spadł r/r o 18 proc. Natomiast Neuca zwiększyła udział w nim o 0,7 pkt. proc. r/r, do 31,5 proc. (32,1 proc. w poprzednim kwartale).

– Z pierwszych miesięcy tego kwartału wynika, że rynek odrabia straty. Do połowy roku spodziewamy się nadejścia stabilizacji, a następnie wzrostu, który doprowadzi do dodatniej dynamiki w 2021 r. w przedziale 1-3 proc. – komentuje Piotr Sucharski, prezes Neuki.

Konsekwencja
Konsekwencja
Piotr Sucharski, prezes Neuki, podkreśla, że spółka koncentruje się na utrzymaniu jak najwyższego poziomu zadowolenia klientów – to bezpośrednio przekłada się na wzrost jej sprzedaży.
WOJTEK SZABELSKI

Rozwój biznesów dla pacjenta

Szczególny wzrost firma zanotowała w segmencie biznesów pacjenckich (przychodnie, telemedycyna i badania kliniczne). Miała 63 mln zł przychodów (+58,7 proc.) i 10,3 mln zł zysku operacyjnego (+586,7 proc.). W I kwartale Neuca odnotowała znaczący wzrost marży w tym obszarze m.in. dzięki przejęciu MTZ Clinical Research. Zarząd spodziewa się utrzymania dwucyfrowej rentowności.

– Duże nadzieje pokładamy w rozwoju platformy HeyDoc, która połączy wszystkie nasze produkty skierowane do pacjenta. Będzie m.in. skupiać informacje, wiedzę oraz oferty partnerów, a także zapewniać możliwość telekonsultacji i rezerwacji leków – mówi Piotr Sucharski.

– Wynik Neuki pozytywnie mnie zaskoczył. Jest lepszy od konsens analityków oraz znacząco lepszy niż w I kwartale 2019 r., a to znaczy, że jest naprawdę dobry. Osiągnięcie go na rynku o dużym, 18-procentowym spadku r/r mówi samo za siebie. Na kolejne kwartały patrzę optymistycznie – mówi Sylwia Jaśkiewicz, analityk DM BOŚ.

Zdaniem Grzegorza Kujawskiego, analityka Trigon Domu Maklerskiego, na rozbieżność pomiędzy wynikiem a prognozami wpłynęło skuteczne ograniczenie kosztów w hurcie mimo mniejszej sprzedaży oraz istotny wzrost rezultatu segmentu biznesów pacjenckich. O drugim czynniku zadecydowało przejęcie MTZ i rozwój już dużej sieci przychodni.

– Spółka ma jeszcze możliwość jej skalowania poprzez selektywne przejęcia, ale nie jest to strategicznym celem. Kluczowe jest uzyskanie synergii w tym obszarze dzięki możliwości rekrutowania pacjentów do badań klinicznych i oferowania usług telemedycznych – wyjaśnia Grzegorz Kujawski.

Ceny leków będą sprzyjać

Sylwię Jaśkiewicz nie martwi dwucyfrowy spadek przychodów spółki r/r z powodu wyjątkowo wysokiej sprzedaży leków w marcu 2020 r. w obliczu początku pandemii. Grzegorz Kujawski zwraca uwagę na konsekwentne umacnianie pozycji Neuki na rynku.

– Firma ma najwyższy w branży wskaźnik zadowolenia klientów i efektywną strukturę organizacyjną, więc ma największe predyspozycje do dalszego zwiększania udziału w rynku – mówi analityk z Trigona.

Specjalista podkreśla, że w krótkiej perspektywie spółce sprzyja w największym stopniu wzrost cen leków od początku roku, a w dłuższej – rozwój segmentu pacjenckiego. Spodziewa się podwyższenia dotychczasowej prognozy po ujrzeniu wyników.

– Kolejne kwartały przyniosą poprawę dla całego rynku farmaceutycznego, której beneficjentem będzie też Neuca. Jeżeli do tego firma będzie rozwijać badania kliniczne, to obraz jawi się jako dość atrakcyjny – mówi Sylwia Jaśkiewicz.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane