Nevomo, spółka realizująca prace badawczo-rozwojowe (B+R) nad nowoczesnymi formami transportu kolejowego, przeprowadziła w ostatnich tygodniach wewnętrzne testy swojej technologii MagRail.
„Próby wykazały, że pojazdy kolejowe mogą lewitować na konwencjonalnych liniach kolejowych, a technologia, może zrewolucjonizować transport kolejowy, płynnie łącząc tradycyjne systemy kolejowe z wizją przyszłościowych ultraszybkich rozwiązań, takich jak hyperloop” - informuje spółka.
Sam hyoerloop to jednak wciąż odległa wizja. Nad taką technologią na początku działalności zaczęła pracować także spółka Nevomo, z czasem jednak urealniła plany i dostosowała je do bieżących potrzeb kolei.
Testy technologii modernizującej kolej
Test MagRail przeprowadzony zostały na 720-metrowym odcinku toru testowego w Nowej Sarzynie (woj. podkarpackie).
„Pojazdy MagRail osiągnęły prędkość 135 km/h, wykorzystując lewitację i stabilnie utrzymując się w klasycznym torze kolejowym. Ważący 2 tony pojazd o długości 6 metrów zaczął lewitować przy prędkości około 70 km/h, a do 100 km/h rozpędził się w 11 sekund” - podaje Nevomo.
W przyszłości pociągi pasażerskie wykorzystujące system MagRail mają poruszać się z prędkością do 550 km/h.
„Możliwe jest zmodernizowanie istniejącej infrastruktury kolejowej za pomocą silnika liniowego i urządzeń lewitacji magnetycznej i połączenie niezawodność tradycyjnych systemów kolejowych z potencjałem innowacyjnych technologii, takich jak Maglev i hyperloop” - podaje spółka, która prace B+R prowadzi od kilku lat.
Szuka różnych zastosowań technologii. Zakłada, że komercjalizację pierwszej wersji MagRail rozpocznie od transportu towarowego. Liczy, że testowymi wdrożeniami będzie w stanie się pochwalić w latach 2024-25.
Prace nad optymalizacją transportu towarowego
Nevomo zdecydowało się na pokazanie technologii MagRail Booster podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO.
„To rozwiązanie do modernizacji istniejących wagonów kolejowych wykorzystujące napęd elektromagnetyczny z silnikiem liniowym, pozwalając każdemu wagonowi poruszać się niezależnie, bez lokomotywy. Jego zadaniem jest automatyzacja ruchu i elektryfikacja infrastruktury przy większej elastyczności, większej pojemności i zwiększonej dynamice przewozów” - informuje spółka.
Wewnętrzne testy technologii MagRail Booster były realizowane także w Nowej Sarzynie.
„Wagony wyposażone w MagRail Booster mogą poruszać się po konwencjonalnej infrastrukturze kolejowej, a prędkość w przewozach towarowych może wynieść nawet 160 km/h. Mogą poruszać się bez lokomotywy zarówno w pełnych składach pociągów, jak i jako pojedyncze wagony” - zapewnia spółka.
Inwestorzy finansują nową wizję podróżowania
Firma prowadzi prace B+R posiłkując się zewnętrznym finansowaniem i grantami. Dotychczas pozyskała 6 mln EUR od Hutter Private Equity, inwestorów skupionych wokół brytyjskiej platformy Seedrs, EIT InnoEnergy, ValueTech Seed oraz środkowoeuropejskich aniołów biznesu. Otrzymała również 6 mln EUR grantów od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Europe’s Rail Joint Undertaking (unijny program wspierania rozwoju innowacji kolejowych). W 2022 r. w ramach EIC Accelerator spółce przyznano 17,5 mln (2,5 mln EUR - grant w trakcie realizacji, 15 mln EUR – kapitał private equity udostępniany w transzach).
– Obecnie jesteśmy w trakcie rundy pre-series A. Pierwszy closing o wartości ok 2 mln EUR został zrealizowany przed wakacjami. Wzięły w nim udział dwa belgijskie family offices. Liderem rundy jest Bercom International - wehikuł Jacquesa Berrebi, założyciela Teleperformance. Na IV kw. 2023 r. planujemy domknąć rundę z udziałem europejskich podmiotów venture capital do kwoty 7 mln – zapowiada Przemek Ben Pączek, prezes i współzałożyciel Nevomo.

