Czytasz dzięki

Nie tylko telekomunikacja zyska na rozwoju sieci 5G

opublikowano: 21-10-2020, 22:00

Standard piątej generacji zapewni nawet 400 razy szybszy przesył danych niż 4G. Jak wpłynie to na rozwój firm w Polsce?

Oczekiwania biznesu i konsumentów wobec 5G są ogromne. Nowe rozwiązanie zwiększy konkurencyjność Polski wobec innych krajów UE — uważa 63 proc. uczestników badania SW Research przeprowadzonego na zlecenie spółki Ericsson. Zdaniem niemal dwóch trzecich respondentów na standardzie piątej generacji skorzysta głównie sektor telekomunikacyjny. Co czwarty ankietowany wskazuje natomiast na logistykę i edukację, a co piąty na branżę rozrywkową. Tymczasem, głównie z powodów legislacyjnych, wdrożeniatej technologii następują dużo wolniej niż w tzw. starej Unii. Spodziewane skutki?

Nawet trzyletnie opóźnienie może oznaczać dla krajowej gospodarki 4,8 mld EUR strat — szacuje międzynarodowa firma konsultingowa Assembly Research. Swoje wyliczenia opiera zaś na scenariuszu, w którym Huawei zostaje zaklasyfikowany jako „dostawca wysokiego ryzyka”.

— W Europie już kilkanaście państw stosuje 5G na dużą skalę, co pomaga im osiągać przewagę w wyścigu technologicznym. Bez takich inwestycji nie sposób zbudować gospodarki 4.0, której znakiem rozpoznawczym są automatyzacja procesów i jeszcze większa digitalizacja. Opieszałość w odchodzeniu od sieci 4G/LTE zahamuje rozwój innowacji i projektów infrastrukturalnych w Polsce — ostrzega Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska.

Chiński potentat chce być traktowany na równi z innymi dostawcami. Ale według sondażu Ericssona 71 proc. Polaków twierdzi, że produkcja komponentów do budowy sieci 5G powinna być w rękach firm z naszego kraju lub z Europy.

— Sieć 5G będzie nową platformą komunikacji dla struktur administracji publicznej i wszystkich branż. To infrastruktura krytyczna, od której zależy sprawne działanie państwa i stabilność gospodarki — komentuje Marcin Sugak, ekspert firmy Ericsson.

Bezpieczeństwo czy rozwój? A może uda się pogodzić oba priorytety?

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane