W 2003 r. największe krajowe browary sprzedały prawie 27,3 mln hl piwa. To wynik lepszy niż rok wcześniej, ale gorszy od oczekiwań.
Producenci piwa, do których należy około 95 proc. rynku w Polsce, zanotowali w 2003 r. 4,6-proc. wzrost sprzedaży w stosunku do wyników 2002 r. Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec, Carlsberg-Okocim i kielecki Browar Belgia sprzedały łącznie 27,26 mln hl piwa.
— Dzięki dobrej pogodzie w grudniu bardzo dobrą dynamikę wzrostu sprzedaży producenci zanotowali w IV kwartale — 8,6 proc. — mówi Danuta Gut, dyrektor biura Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.
Przyznaje, że producenci liczyli na wyższy wzrost.
Najlepszy rok pod względem ilości sprzedanego piwa miała Kompania Piwowarska.
— Razem z browarem Dojlidy sprzedaliśmy 9,13 mln hl piwa, czyli o 7,2 proc. więcej niż rok wcześniej. W ostatnim kwartale sprzedaż sięgnęła 2,1 mln hl — aż 4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2002 r. Widać już efekty inwestycji w Dojlidy. Zrezygnowaliśmy z kilkunastu nierentownych marek, a wspieraliśmy dwa główne produkty: Żubr i Clasic, co widać w wynikach sprzedaży — mówi Paweł Sudoł, prezes Kompanii Piwowarskiej.
3,84 mln hl, czyli o 7 proc. więcej, sprzedał Carlsberg-Okocim. Grupa Żywiec zanotowała 5-proc. wzrost, sprzedając ponad 8,8 mln hl.
— Ten wynik nie zawiera sprzedaży spółki Brau Union Polska. Jej sprzedaż była w 2003 r. niższa niż rok wcześniej, ale już widać pierwsze efekty restrukturyzacji — zapewnia Nico Nusmeier, szef Żywca.
Największym skokiem sprzedaży może pochwalić się Browar Belgia, najmniejszy w stowarzyszeniu.
— Dynamika sprzedaży wyniosła 30 proc. — mówi Aleksander Chmielewski, szef Browaru Belgia.