Czytasz dzięki

Niemcy podwoiły w 2014 roku wartość eksportu ciężkiej broni

PAP
opublikowano: 25-06-2015, 11:04

W 2014 roku niemiecki przemysł zbrojeniowy podwoił w porównaniu z rokiem poprzednim wartość eksportu ciężkiej broni - czołgów, okrętów podwodnych, dział i samolotów - do 1,8 mld euro - informują w czwartek niemieckie media.

Zmniejszyła się sprzedaż innego sprzętu wojskowego.

Niemieckie koncerny sprzedały w zeszłym roku ciężką broń za 1,8 mld euro - wynika z raportu rządowego, na który powołuje się m.in. "Sueddeutsche Zeitung". To najwyższa wartość od 2004 roku.

Głównym odbiorcą niemieckiej broni był w omawianym okresie Izrael, przede wszystkim dzięki nabyciu za 600 mln euro niemieckiego okrętu podwodnego. Drugie miejsce wśród importerów sprzętu "made in Germany" zajęły Stany Zjednoczone, a kolejne Singapur, Korea Południowa i Wielka Brytania. Niemiecką broń kupowały też takie kraje jak Arabia Saudyjska, Irak i Egipt.

"SZ" zwraca uwagę, że aż 77 proc. dostaw niemieckiej broni przeznaczona jest dla państw, które nie są członkami NATO i UE.

Wartość eksportu całego sprzętu wojskowego wyniosła w zeszłym roku 6,5 mld euro i była o 22 proc. niższa niż rok wcześniej.

Socjaldemokrata Sigmar Gabriel zapowiadał po objęciu w 2013 roku resortu gospodarki, że będzie podchodził bardziej restrykcyjnie do sprzedaży broni. W gestii ministerstwa gospodarki są decyzje o udzieleniu pozwolenia na transakcje dotyczące handlu bronią. W omawianym okresie resort odrzucił 100 wniosków o wydanie pozwolenia na eksport o wartości blisko 10 mln euro.

Partie opozycyjne - Lewica i Zieloni - ostro krytykują rząd, szczególnie za eksport broni do krajów spoza NATO. Resort gospodarki zwraca uwagę, że wysoka wartość eksportu jest wynikiem wcześniejszych decyzji. Pozwolenie na eksport okrętu podwodnego do Izraela zostało wydane w 2003 roku.

Niemcy zajmowały dotąd trzecie miejsce - po USA i Rosji - na liście największych eksporterów broni i sprzętu wojskowego. Z danych Sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań nad Pokojem wynika, że w zeszłym roku Niemcy zostały wyprzedzone przez Chiny.

Bloomberg
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane