Producent części samochodowych rozbudowuje zakład w Nowej Soli i szuka lokalizacji pod nową fabrykę za 20 mln EUR.
500 miejsc pracy i 20 mln EUR inwestycji — to nowy projekt koncernu Gedia Gebrueder Dingerkus, niemieckiego producenta blaszanych elementów konstrukcji samochodowych. Firma już szuka kierownika produkcji do nowego projektu, który ma być zlokalizowany — jak wynika z ogłoszenia o pracę — w regionie Nowej Soli.
— W najbliższych dniach firma podejmie decyzję. Rozważa w Polsce kilka lokalizacji — ujawnia źródło „PB”.
— Nie jestem upoważniony do komentowania tej sprawy — ucina Zbigniew Paruszewski, dyrektor zarządzający Gedii Polska.
Będzie tysiąc
Gedia ma już fabrykę w Nowej Soli. Zatrudnia w niej 890 osób i rozwija się dalej.
— Na 2,3 ha terenu, który kupiliśmy w tym roku, znajdującego się obok naszej fabryki, chcemy rozwinąć część logistyczną. W przyszłości powstanie tu hala. Potem zmienimy układ naszej firmy, aby lepiej zorganizować przepływy. To inwestycja za 5-8 mln zł — wyjaśnia Zbigniew Paruszewski.
Gedia Polska kupiła też rok temu 4,5 ha trochę dalej od fabryki.
— W przyszłości powstaną tu hale produkcyjne, ale jest zbyt wcześnie, by mówić o szczegółach — mówi szef polskiej spółki.
— To może być 200 nowych miejsc pracy — twierdzi informator „PB”.
Lubią samochody
Nowa fabryka również mo-że powstać w Nowej Soli. Gdy ostatnio z planów inwestycji w tym mieście wycofał się Daimler, który z japońskim IHI miał tu zbu-dować fabrykę turbosprężarek, prezydent Nowej Soli Wadim Tyszkiewicz wspominał, że jest kilka firm zainteresowanych 10-hektarową działką. Należy ona do Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Krzysztof Dołganow, jej prezes, odmawia jednak komentarza w sprawie Gedii.
Nowa Sól to prawdzi- we zagłębie samochodowe. Krzysztof Dołganow za-mierza tu założyć klaster motoryzacyjny. Oprócz Gedii, która produkuje części do karoserii m.in. dla Audi, Porsche, Volvo czy BMW, własne zakłady mają lub zamierzają mieć tu także: Fatsa (spółka córka Inter Groclinu), Esser (wiązki przewodów elektrycznych do samochodów), Utescheny (plastikowe elementy wyposażenia aut), Joost (metalowe części do ciężarówek) i Voit (systemy chłodzenia i klimatyzacji do samo- chodów).
Prawie miliard
Gedia ma pięć fabryk w Niemczech, Hiszpanii oraz Polsce i zatrudnia 2 tys. osób. Jej roczne obroty sięgają 270 mln EUR (953,1mln zł).