Niższe podatki pozwolą spółkom na redukcję cen

Maciej Zbiejcik
22-12-2003, 00:00

Obniżenie akcyzy na piwo o 30 proc. z pewnością pomoże krajowym browarom. Dzięki temu obciążenia podatkowe największych zmniejszą się nawet o setki mln zł. Ale to nie wystarczy. Krajowe spółki chcąc skutecznie rywalizować z konkurencją po wejściu do Unii Europejskiej, będą musiały jeszcze obniżyć ceny piwa o 15-20 gr/l.

W ubiegłym tygodniu Sejm zdecydował o obniżce akcyzy na piwo. Posłowie ustalili, że od 1 maja 2004 będzie ona wynosiła 4,85 zł od 1 hektolitra, a nie 7 zł, jak chciał rząd. Teraz potrzebna jest akceptacja Senatu i prezydenta. Jednak mimo że obniżka podatku jest duża, to i tak będzie on zdecydowanie wyższy niż obowiązujący w krajach sąsiednich. W Niemczech akcyza na piwo wynosi obecnie około 3,65 zł, Czechach — poniżej 3,60 zł, a na Słowacji — 3,3 zł. Nie tylko na tym polu polskie spółki przegrywają z zagranicznymi browarami. Dużym obciążeniem dla naszych producentów piwa jest wysoki VAT. Polskie browary płacą 22-proc. stawkę, a nasi zachodni sąsiedzi 16-proc.

To wszystko mogłoby wskazywać, że wysokie obciążenia podatkowe, jakimi obłożone są krajowe browary, stawia je na straconej pozycji po wejściu do Unii Europejskiej. Jednak jak przyznają sami przedstawiciele branży, wcale nie musi tak być. Przeciwnie, atutem mogą być niższe koszty. Tym bardziej że polskie browary dysponują sporym potencjałem, co jest efektem skonsolidowanego rynku. Trzy grupy — Żywiec, Kompania Piwowarska oraz Okocim — kontrolują prawie 85 proc. krajowego rynku piwa.

Pozytywnie na wyniki browarów w przyszłym roku powinno wpływać zmniejszenie stawki podatku akcyzowego. Sami przedstawiciele browarów liczą, że pomoże im to zwiększyć sprzedaż. Jednak z drugiej strony, by sprostać zagranicznej konkurencji, polskie spółki będą musiały obniżyć ceny piwa o 15-20 gr/l. To z kolei może wpłynąć na spadek marż. Z zapowiedzi szefów browarów wynika, że ten spadek spróbują odrobić wyższą sprzedażą.

Plany Okocimia, kontrolowanego przez Carlsberga, zakładają w przyszłym roku wzrost sprzedaży piwa około 4 proc. W tym roku dynamika ma utrzymać się na poziomie 7 proc., czyli może być blisko dwukrotnie wyższa niż w całej branży. W przyszłym roku sektor piwny może zanotować wyższą sprzedaż średnio o 3-4 proc.

Jak ważne dla browarów może okazać się obniżenie podatku akcyzowego, świadczy wysokość obecnych opłat. Grupa Żywiec, której głównym udziałowcem jest Heineken, tylko w III kwartale tego roku zapłaciła ponad 242 mln zł akcyzy. Zatem obniżenie tego podatku o 30 proc. będzie oznaczało dla tej grupy oszczędności co kwartał na poziomie 70 mln zł.

Jednak na razie browary rozliczają się według starej stawki, która wynosi 6,86 zł od 1 hektolitra. Mimo to radzą sobie całkiem nieźle. Po trzech kwartałach Okocim zanotował wzrost zysku operacyjnego o ponad 48 proc. (25,6 mln zł) w stosunku do analogicznego okresu 2002 r. Grupa Żywiec poprawiła wynik operacyjny o 20 proc., osiągając 301,7 mln zł. Po III kwartale 170-proc. dynamiką może pochwalić się Brok-Strzelec. Jednak browar ten dużo gorzej wypadł na poziomie wyniku netto (6,1 mln zł straty).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Zbiejcik

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Niższe podatki pozwolą spółkom na redukcję cen